De Tatra T87 is een auto die werd geproduceerd door de Tsjechische auto- en vrachtwagenfabriek Tatra. De T87 werd van 1937 tot 1950 gebouwd. De door Hans Ledwinka ontwikkelde auto word aangedreven door een 3 liter luchtgekoelde 6 cilinder V-motor gemaakt uit een speciale legering van magnesium en aluminium. De topsnelheid van de auto was ca 160 km/h. Het koetswerk met zijn drie koplampen voor en een grote vin op de rug vormde de eerste aerodynamische productieauto. Hans Ledwinka was een vriend van Ferdinand Porsche. Hij beschuldigde dezelater dat de Volkswagen kever gebaseerd was op zijn ideeën. Later werd door Volkswagen erkend dat de invloed van deze Tatra heeft meegespeeld in de ontwikkeling van de kever, er werd een afkoopsom aan Tatra betaald voor het schenden van deze patenten. Door de achterin geplaatste motor wordt het zicht naar achter behoorlijk beperkt. De motorkap is net zoals bij de kever voorzien van louvres voor de luchtkoeling.
Ik kan hem mij vaag nog herinneren uit mijn zeer jonge jaren.
Dan kon die ook hard, zo hard, dat hij zijn tijd vooruit was ;). Ik zie de kever er idd wel in.
Oogstrelend…
En waar het hart van over loopt…
😉
ik vindt hem echt heel erg mooi,
fijn weekend
Eigenlijk is een Porsche 911 dus gewoon een platgeslagen tatra met 2 koplampen?
Als ik Tsjechie lees denk ik, dat zal me een kabaal geven!
Maar misschien valt dat ook wel mee.
Hij ziet er niet verkeerd uit, en de topsnelheid is ruim voldoende.
Bij het zien van de derde koplamp kreeg ik meteen een associatie met de film “Tucker: The man and his dream” (http://www.auto55.be/dossiers/1749-30-legendarische-autofilms/15060)
Ik dacht al, die auto doet me ergens aan denken. 😀
Ik ben niet zo weg van auto’s die naar achter hangen.
Apart. Drie koplampen zou nu heel verwarrend zijn.
Die wagentjes hebben nu wel iets. Een vriend van mij heeft nog een Fiatje 500 uit die periode. Op heel het “dashboard” staan denk ik 3 knopjes en een choke.
Voorkant is heel mooi, speciaal die derde lamp , maar de rest … niet voor Ollie
ahaaaaaa de wagen van lijn schoonouders
nee natuurlijk nu niet meer hé
Gaaf.. en dus eigenlijk kun je wel zeggen dat het grote succes van de kever dus eigenlijk gewoon geleend is. Grappig. Wel een auto die niet zou misstaan in een autopark. Ik vind hem wel mooi.
Love As Always
Di Mario
Het is inderdaad duidelijk te zien die invloed. Van de zijkant vind ik hem niet mooi
De voorkant is wel erg kever ja, of meer dus: de voorkant van de kever is wel erg Tatra.
Die derde koplamp is wel heel speciaal.
Fijn weekend.