Al snel na het uitbrengen van de Peugeot Serpollet Stoom Tricycle in 1889, zag Armand Peugeot dat stoom en kolen niet de aandrijving voor de toekomst was. Hij besloot zijn zinnen te zetten op de vloeibare brandstoffen. er werd in die jaren heel wat af gepioneerd en dat resulteerde in maar liefst 11 types in 5 jaar. In 1892 werd zelfs de eerste automobiel met rubberen banden uitgebracht.
Peugeot was destijds een sportief groepje liefhebbers die naast het maken van automobielen, ook de reclame via de autosport op gang bracht door deel te nemen aan diverse races en betrouwbaarheids ritten. De op dat moment gebruikte daimler motor voldeed in dat opzicht prima. Op de foto’s een aantal types uit deze periode.
Ik denk dat het verschil tussen de eerste en de tweede alleen het dak is. De derde is dezelfde als de Daimler Stahlradwagen.
Ja, echt koetsjes zonder paard ervoor. Moet er raar uit hebben geien in die tijd. Die middelste heeft wel een zekere elegantie.
En nog steeds rijden we gemiddeld dertig kilometer per uur. Vooral dankzij de files. Op een dag is de olie op maar tegen die tij rijden we vast elektrisch. Denk ik.
Dit vind ik eigenlijk geen auto’s hoor, meer Peugeot mèt 😉
Het is oneerbiedig, ik weet het, maar de bovenste lijkt wel een overdekte tent, bijna carnavalesk
Ze leken nog echt op koetsen in die tijd, en ook wel wat op een fiets!
Mooi toch, die ontwikkeling.
ongelooflijk dat dit alles pas 120 jaar geleden hier rondreed.
Er is toch veel veranderd in 120 jaar …
Het zijn koetsjes! Handig. Als benzine te duur word zet je het paard van de buurman ervoor. 😉
TOCH WEL GAAF DIE KARREN,
Ik heb nog ergens een miniatuurtje van dit wagentje. Een erg grappig model
Wel koud in de winter 😉
Love as always
Di Mario
Geweldig om te zien hoe de huidige auto óóit is begonnen. Zelf nooit Peugeot gereden, maar manlief wel, voor zijn werk… ikzelf heb achtereenvolgens drie keer Ford, een keer Volvo en nu Renault op mijn naam staan, waarvan vooral de laatste het beste bevalt…
Mooie karretjes voor jouw museum…!!
Fijne zaterdag.