Als je een grote impeller koopt moet je daar natuurlijk ook een snel vliegtuig omheen bouwen (foto 1), een Jet uiteraard. Voor de leken onder u, een impeller is een propeller voor een vliegtuig, maar dan inwendig in een koker draaiend. Op foto 1 ligt de impeller achter het toestel en op foto 2 ziet u een close up. De impeller wordt meestal achterin een jet geplaatst. Zie de impeller maar als een iets mindere vervanging van een turbine in een F16. Daarnaast, meteen professioneel, wordt de Jet ook voorzien van inklapbare wielen overal, met vering om de klappen bij het landen op te vangen.
Gisteravond hebben we ons voornamelijk bezig gehouden met testen van de apparatuur en het inbouwen van de inklapbare wielen (Foto 3). Het mooiste was de test van de impeller, die maakt zoveel toeren en heeft zoveel stuwkracht dat je moeite hebt om hem in de handen te houden. Alle losliggende lichte delen in de garage vlogen in het rond. En dat op halve kracht, gatverpieleke zeg, als ik dat ding niet goed had vast gehad was die met regelaar en al meteen al naar buiten gevlogen. Normale mensen zetten bij zo’n test de motor in een motorsteun, wij ook, maar voor dit afwijkende model hadden we er geen en waren mijn handen een acceptabel alternatief. Een memorabele avond dus, en bij deze gerapporteerd.
Alle afbeeldingen zijn te vergroten door erop te klikken.
Een echte mannenhobby in mijn ogen.
Fijn weekend Sjoerd
Groeten
Mara
Het betere knutselwerk. En nu eens kijken of ik ze uit de lucht kan halen met mijn zenders.
Ha Sjoerd,
Een leuk project, daar zit straks wel de vaart in.
Een hobb als deze is wel leuk om te doen. oma
Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
Het programma kun je straks beluisteren op onze weblog en nu al op de website waar de programma’s staan: http://www.wir-3.com/ kies voor radio de BOM
Ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat.
Love As always
Di Mario
Dat ziet er zeer apart uit, en begrijp uit het verhaal dat het een aparte ervaring was…
Ik zie drie draadjes uit de impeller komen; komt al die power dan van een accu? Ik zou bij dit soort vermogens meer aan kerosine denken.
Puur accukracht, denk wel even dat hier zo’n 40 ampère doorheen wordt gejaagd.
Geweldig. Bij welke spanning? Hoe groot (zwaar) is zo’n accu en hoeveel vlieguren gaat hij mee? Of is het een brandstofcel?
bij 6 Volt, een accu weegt ongeveer 800/1000 gram en daar kun je een 10 minuten meer vooruit.
Dat blijft toch een gave hobby…!
Een avond om nooit te vergeten! Zoals zovele.
Tegenslagen overwinnen is volgens mij het allerleukste!
Dat ziet er stoer uit, ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Wat kun jij toch leuk ‘vloeken’.
En ik verdenk dat ding ervan dat het een impellor moet zijn, met een o. Het is toch ook propellor?
impeller
(impeller, impellor) 1> rubberen schoepenrad bij bepaalde waterpompen. 2> schoepenrad, soort veelbladige schroef, van een waterjet.
Ofwel, het mag beide…
Kijk, alweer wat geleerd. 🙂
Zier er best groot uit ja. Nu maar hopen dat hij snel naar buiten kan.
Leuk weer eens wat over je modelbouw te lezen, zo kundig hoe je dat doet
Ha…dat beloofd weer lekker vliegen straks in de lente….
Ik kijk er naar uit.
Fijne vrijdag en op naar een goed weekend.
Mag ik ronduit bekennen dat dit ver boven mijn a-technische pet uitgaat?