Saab 900 s

bVision Photography

Deze Saab stamt nog uit de tijd dat GM eigenaar van van dit prachtige Zweedse merk was. Men kon er zomaar een geheel nieuwe auto bouwen en maakte daarbij gebruik van de bodemgroep van de Opel Vectra. Wat uiteraard bleef, was het typische Saab model wat iedereen overal uitplukt.

bVision Photography

het model op de foto’s heb ik aangetroffen tijdens mijn rondje door Elsloo en is de eenvoudigste uitvoering, de 900 S met de tweeliter benzine motor. Door de 16-kleppentechniek, 133 pk en 180 Nm koppel heeft deze Saab meer dan genoeg power, en met een top van 200 kan hij bijna de lucht in. Gewoon een fijne auto dus. het is gewoon jammer dat door alle perikelen dit merk verdwijnt.

bVision Photography

17 Comments

  1. Ivo

    Beste Sjoerd,

    ben op je site terechtgekomen via een spot op het Saabforum. Mooie auto, leuke pics ook maar misschien moet je je feitelijke informatie wat aanpassen. Dit is namelijk nou net -samen met model 9000- de laatste Saab die voor de inmenging van GM is ontworpen en zonder ook maar één GM-schroefje werd gebouwd. Niks geen Vectra en de rest, dit is nog een echte ouderwetse eigenwijze Saab Saab, zeg maar. En naar het uiterlijk te oordelen kon dit zelfs weleens een 900 Aero zijn, de snelste en meest begeerlijke van de Classic 900 serie.

    Wel hulde en dank dat je deze mooie wagen hebt gespot, gefotografeerd en aan liefhebbers aanschouwelijk hebt gemaakt.

    Ivo

  2. SaaB

    Het vermogen van deze saab turbo ligt nog iets hoger net als het koppel en met en kleine ingreep naar FPT (full pressure turbo) 185 pk waarna de lol kan beginnen want een nog kleinere ingreep hier na heb je al zo’n 210 pk. Het einde is nog lang niet in zicht dan, maar als je eenmaal in zo’n klassieker hebt gereden met brute turbo krachten ben je al gauw verslaafd en heb je er opeens een aantal van voor je deur staan 🙂

  3. De overname door GM was funest voor SAAB, koop je eigenlijk een hele dure Vectra.En een doorstart wordt nu ook door GM gesaboteerd, want alle kennis en ontwerpen zijn nog steeds eigendom van GM. Ik heb diverse keren meegereden met een Saab en ik kon daar nooit zo enthousiast van worden, dan vind ik Citroën veel meer identiteit hebben.

  4. In juni viert ie z’n 20ste geboortedag, daarmee is ie niet echt oud. Het is een leuk dorp om te streetviewen. Daarop staat op die plek een zelfde type, maar dan in het donkerrood. Verderop trof ik een donkerblauwe kever uit ’68 met witte deuren. En ik kwam nog wat leuke transformatorische huisjes tegen waaronder een compleet witte.

    Mij broer had een oudere versie Saab toen het nog niet van GM was. Hij is vrachtwagenchauffeur, maar van auto’s aanschaffen had ie weinig verstand. De deuren van die Saab waren aan de onderkant compleet doorgerot. Duidelijk een blamage voor de Zweedse degelijkheid.

  5. een ex-collega van me kocht een nagelnieuwe Saab,
    een maand erna kondigde het bedrijf aan dat het afgelopen was…
    hoeveel van zijn waarde die wagen nu in een maand verloren is is gewoon niet in te schatten!

Geef een reactie