Verbruik – door Frank

Een paar maanden terug had ik het geluk om een nieuwe auto te kunnen kopen (met inruilen). Vooraf vergelijk je dan auto’s met elkaar. Je moet hem mooi vinden, niet te groot niet te klein, mijn vorige auto was veel te groot 4,80m, een slagschip dus. Een grote auto rijdt over het algemeen wel heel erg lekker, maar het is vaak een crime als je hem mee de stad in wil nemen. Daarnaast kijk je dan uiteraard wat de de diverse fabrikanten zeggen wat hun auto’s aan de pomp kosten. Maar zogezegd dat zijn allemaal fabrieksopgaven. Ik weet dat men daar officieel vastgelegde methoden voor gebruikt, om zo eerlijk onderscheid te kunnen maken tussen merken. Men geeft dat ook altijd keurig aan dat de metingen volgens de Internationale norm zijn gedaan. Hieronder een overzichtje wat ik op een autosite vond, het ziet er veel belovend uit.

verbruik binnen beb. kom    5,9 l/100km 1 op 16,9
verbruik buiten beb. kom    4,1 l/100km 1 op 24,4
verbruik gemiddeld        4,8 l/100km 1 op 20,8

Maar in de praktijk kom je niet eens in de buurt, er zit in mijn auto een meter wat het gemiddeld verbruik aangeeft, maar die zit toch ver uit de buurt. Gemiddeld zit ik op 6,5 à 6,7 liter per 100km. En dan rijd ik redelijk rustig, max 120km/u en ik pas het nieuwe rijden een beetje toe. Ik vraag me eerlijk gezegd wel af hoe je zelfs maar in de buurt van die cijfers zou kunnen komen, hoe je rijgedrag dan moet zijn. Nog meer nieuw rijden zit er niet in, ik rijd niet graag voorop de file.

15 Comments

  1. Met mijn MGB uit 1973 letten we niet snel op het verbruik. Je rijdt haar voor de lol. Bij de andere twee auto’s, de MGF van mij en de Honda CRX van Mara tanken we steeds voor 40 Euro en dan lijkt het “goedkoop” ;-). Toch maar eens gaan kijken hoeveel ze rijden.
    Dag Frank. Groetjes Albert

  2. Het opgegeven verbruik was bij ons geloof ik 1/28, maar er werd wel meteen bij verteld dat dat dus volgens de standaardmeting in het lab was en dat we ongeveer 1/20 konden verwachten. dat klopt vrij precies, gemiddeld rijden we nog iets zuiniger. We hebben er bij aanschaf van de auto weldegelijk op gelet. (Alleen vergeten te vragen of hij ook zwijnbestendig was)

  3. Pfoe.. Dat is er wel heel erg ver uit de buurt…
    Ik rijd altijd het maximum hier.. 130.. 🙂 En ben nou niet echt van het zuinige rijden en toch zit mijn auto ongeveer op het verbruik dat is aangegeven.
    Nu met 12.000km op de teller staat hij 6.6/100km
    Met redelijk wat duitse autobaan er ook nog bij en daar gaat de snelheid omhoog naar 160…

  4. Het erge is nog dat eenauto het eerste jaar wat minder neemt en dat door het inslijten het verbruik daarna nog wat gaat stijgen.

    Het verbruik zit vooral in het optrekken en afremmen. Woon je gunstig aan een rijskweg zonder verkeerslichten en moet je naar bewoners aan eenzlefde weg, dan is dat veel voordeliger als dat je uit een krappe stad naar een andere krappe stad moet met bergen verkeerslichten onderweg. Voor dat verkwisten bij het afremmen en optrekken zijn ze al jaren bezig met (elektrische en meganische) vliegwielen die de remenergie opslaag en afgeven bij het optrekken. Helaas werkt dat maar zeer beperkt en het meezeulen van een vliegwiel of een set accu’s doet het effect behoorlijk teniet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe uw reactie gegevens worden verwerkt.