Deze Heinkel Tourist 103 A-2 is gefabriceerd in 1961. Er zit een 175 cc motor in op benzine. Ernst Heinkel ontwierp in 1950 zijn eerste scooter, met in zijn bagage een hele vliegtuigindustrie was dat uiteraard een makkie zou je denken. Maar Ernst ging niet over een nacht ijs, hij moest goed zijn. De eerste prototypen gingen dan ook meteen de schrotbak in. Versnellingsbak te zwaar, motortje deugde niet, Uiteindelijk verschenen in 1953 de eerste Heinkels met een fatsoenlijk 150 cc blokje. De latere modellen kregen 175 cc motoren en het model van de motor werd aangepast zodat het ook in de op de Iso Isetta lijkende dwergauto, de Heinkel Kabine moest passen. Lean en mean is daar waarschijnlijk uitgevonden. Toch is ook dit merk aan de verdergaande industrialisatie ten onder gegaan. De klant wilde meer, en vooral droog…
Gelukkig neemt hij maar een half plaatsje in mijn virtuele garage in…
Eigenlijk heb ik alleen maar slechte herinneringen aan deze scooter. Ik weet niet zoveel meer van mijn jeugd, maar weet wel dat een oom van mij destijds zo’n scooter had en ermee verongelukt is. Na 50 jaar is het een beetje in de vergeethoek geraakt, maar iedere keer als ik zo’n scooter zie, denk ik daar weer aan terug.
Hallo,
Mooie kleurcombinatie.
ben ook bezig met een restauratie van een 103 A2.
Wil straks dezelfde kleurcombinatie verwerken
Kun je mij mailen welke kleurcodes/namen het beige en het rood zijn?
m.vr.gr.
Tegenwoordig is een scooter “cool” in mijn jeugd reden alleen nerds en zo op een “Plee op wielen”. Vaak ook nog met een “Willempie” helm op.
Ha Sjoerd,
Dan komen de herinneringen boven bij het zien van de scooter.
Zelf moest ik bij het lezen van de titel denken aan het autootje met de deur aan de voorkant, een buurjongen had die.
De scooter kan ik me ook niet herinneren, was veel te jong. oma
ot, dank je voor je compliment, was weer leuk om te doen. oma
Eigenaardig zeg, dat voorheen angst inboezemende namen als Messerschmidt en Heinkel na de oorlog beiden van die kneutervoertuigjes maakten.
Ik vind hem wel gaaf, niet eerder gezien in mijn jeugd .
Lang niet zo eentje gezien.
Maar ik zou hem ook best in mijn garage willen hebben.
Van mijn mag je ‘m op een half plekje ergens in een donker hoekje van je virtuele garage zetten, ik hoef hem niet zo nodig weer terug te zien.
Leuk ding zo’n scooter! Met een 175 cc zal je vast zo’n 100 kunnen rijden, die kleine wieltjes gaven geen beste wegligging en blokkeerden makkelijker met remmen, er zullen een boel ongelukken mee gebeurd zijn! Maar in die tijd hadden de mensen nauwelijks auto’s, er was.geen helmplicht, men was al blij met een vervoermiddel. Vroeger was niet alles beter!
Wat kan je er toch veel over vertellen, ik zou hem waarschijnlijk niet eens zien staan!
Hij ziet er wel echt jaren vijftig uit. Mijn schoonvader had ook een scooter en zette zijn dochter op een krukje tussen zijn benen… Levensgevaarlijk!
Mede dankzij Holleeder is de scooter weer helemaal aan een revival bezig
Met scooters heb ik niet veel.
Fijn weekend Sjoerd.