De Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij is opgericht om de te voorkomen dat de spoorlijn Kerkrade – Simpelveld zou worden opgeheven. De Miljoenenlijn mocht niet ten onder gaan aan de grillen van het toenmalige kabinet. Deze in 1923 aangelegde lijn sloot destijds aan op op de verbinding van Aken via Simpelveld naar Maastricht. De laatste lijn is de oudste verbinding per spoor naar een onzer buurlanden. De Aachen – Maastrichter Eisenbahn stamt reeds uit 1853! Deze loopt nu niet meer door, maar stopt net over de grens in Vetschau. Er resten nog een 900 tal meters en de trein kan weer doorrijden naar Aken. De plannen zijn er, de uitvoering stokt op politiek gebied. Om dit alles te behouden en er een toeristische trekpleister van te maken is zeker gelukt. Met meer dan 200 vrijwilligers wordt er gewerkt om dit in stand te houden. Maar als je kijkt welk een werk er nog overblijft is het bijna vechten tegen de bierkaai.
Om dit lovend initiatief te steunen neem ik ook af en toe de trein, in dit geval niet de stoomtrein die vandaar uit naar Valkenburg vertrok, maar de Schienenbus naar Vetschau. Net over de grens met Duitsland. Grappig aan zo’n Schienenbus zijn de banken. Die staan altijd met de zitting naar voor. Er zit een kantelmechanisme aan waarmee de leuning verplaatst wordt. Aanleiding om mee te gaan was de machinist van deze diesel aangedreven trein. Een vrijwilliger die normaal gesproken werkzaam is in onze centrale, een collega dus. Een gepensioneerde ander collega was vandaag conducteur op de stoomtrein.
Je moet gewoon zelf eens een tocht met een van de treinen van de ZLSM maken. Je steunt daar een fijne groep vrijwilligers mee die hun best doen om een stuk Limburgse historie te behouden.
foto 1: De voormalige Diesel-Electrische Loc 677 van de NS, nu ZLSM. Deze heeft een grote restauratie nodig en staat voorlopig even op een zijspoor.
foto 2: De Schienenbus of Railbus. Deze modellen zijn in Duitstsland ontwikkeld. Degen waarin ik heb rondgetuft komt uit Stuttgart.
Foto 3: Het werkpaard van de ZLSM. Deze Jung locomotief is nog betrekkelijk jong… gebouwd in 1964 in Jungenthal
ja, hoera en fijn dat het bewaard is gebleven, hebben ze nu profijt van!
En dat is op zich ook wel bijzonder, want op vele andere plekken verdween veel prachtigs, maar daar dus niet!
alle lof aan de vrijwilligers, zij zijn de doorzetters.
De overheid heeft zijn handen er al langer vanaf getrokken.
Wel een leuke manier om je (oud) collega’s te ontmoeten. Hans
Laat als aanvulling eens een paar opnamen zien van het traject waarover de stoomtrein rijdt.
Wat een prachtbeesten toch. Goed dat dat bewaard blijft. En dan natuurlijk rijdend.
Love As Always
Di Mario
altijd leuk zo’n stoomrails, hopelijk komen die rails er nog
Goed werk Sjoerd! Vooral die railbus vind ik erg leuk, heb daar zo’n 10 jaar geleden, toen ik voor het laatst bij de ZLSM was, ook een tochtje mee gemaakt.
Maar nu nog foto’s van de stoomlok!
Ge weet dat ik gek ben op treinen en vooral met stoom ! Die rails moeten er komen !
Jammer dat ik zo ver woon !
Bent ge begin November thuis ????
Hier rijdt de stoomtram over de Brouwersdam, tussen Oudorp en Scharendijke, ook erg leuk.
Mooi dat het lukt om dat materieel met vereende krachten allemaal rollend te houden.
Hier in Fryslân is na een jarenlange strijd vorig jaar helaas het doek gevallen voor de stoomtrein tussen Leeuwarden en Stavoren.
Bij ons heb je de VSM, ook een groep vrijwilligers die een stel stoomtreinen aan de gang houden.
Ook een aanrader om eens een tochtje te doen met een van de treinen.
Als ze goed onderhouden blijven, altijd mooi om te zien
Goed dat al die mooie dingen uit het verleden bewaard en weer in gebruik worden genomen.
Mooi initiatief, hopelijk gaan die 900 meter spoor er toch nog komen.
Mooie dag vandaag.
Is heel mooi werk wat die vrijwilligers doen om de historie veilig te stellen. Hier in Valkenburg (ZH) is ook zo’n groep die het smalspoormuseum draaiende houdt.