De laatste vakantie zijn we weer eens met de auto op pad gegaan, en dat is ons goed bevallen. Nou probeer ik dat hele eind naar Italië niet ineens te rijden, dat is niet relaxt. Dus hebben we ook steeds overnacht in een hotel wat na de Gothardtunnel lag. Van te voren had ik al uitgezocht welke route ik zou nemen, niet door Duitsland dus, want het regende horrorverhalen over de files voor de vele tientallen “Baustellen”. We zouden via Frankrijk rijden. In Frankrijk rijden vind ik ook veel relaxter. Vanuit Zuid-Limburg zit je zo in België en ook Luik. Daar ging het al mis op het klaverblad (Klavertje drie). De oprit richting Luxemburg was afgesloten, verder rijdend kwamen we bij de oprit naar Aken en de volgende was weer richting Maastricht. Na twee een rondje over het klaverblad gemaakt te hebben besloten we dan maar richting Aken te rijden, “merde” dus toch via Duitsland. Daardoor verloren we gelijk al een half uur en moesten we ook flink omrijden. Maar we hadden geluk, er waren inderdaad veel wegwerkzaamheden, zeker meer dan twintig, maar overal konden we, zij het met gereduceerde snelheid doorrijden. Maar wel jammer dus dat we door Duitsland moesten, want door Duitsland rijden, dat vind ik niet relaxt. Ze rijden daar zo ontiegelijk hard. In Italië, Zwitserland en ook Frankrijk is de maximum snelheid 130 en men houdt zich daar ook redelijk aan. Natuurlijk wordt daar ook door mensen te hard gereden, maar als je in die landen op de driebaanswegen op de middelste strook op je gemak 130 rijdt, dan wordt je met misschien 150 à 160 km per uur ingehaald, dat kun je redelijk inschatten allemaal. Met inhalen zitten ze dan ook niet meteen op je bumper. Maar in Duitsland, daar wordt je gemakkelijk ingehaald door iemand die 240 of zelfs harder rijdt. Als je dan een keer verder naar links gaat en je ziet er eentje ver weg aan komen rijden, dan kan het zijn dat hij ineens op je bumper zit. En dat gekleef dan achter je, dat is weer een beetje irritant, en ik ga er echt niet harder voor rijden.
Dat is typisch verkeersgedrag n Duitsland, ik ben sterker en sneller, dus wegwezen.
De tol wegen zijn juist lekker rustig. Hans
Een herkenbaar verhaal Frank, dat rijden in Duitsland op de Autobahn. Voor ons al weer jaren geleden, want je weet we vliegen altijd naar Spanje en autorijden in Spanje is relaxed, behalve om de grote steden, maar dat is hier ook het geval. Salu2 Albert
Mijn ervaring is dat tegenwoordig ook in grote delen van Duitsland een maximum snelheid geldt van 130, en dat ook daar de benzineprijzen en de crisis er aardig in hakken, met hoge snelheid ingehaald worden dat gebeurd niet meer zo veel.
Dat is een groot probleem ook voor ons in Duitsland, 120 is voor mij snel genoeg. Maar er zijn er daar die het dubbele rijden. 🙁
Lijkt me soms ook moeilijk in te schatten hoe hard ze nou rijden. Veiligheid gaat voor alles, dus je gaat maar niet helemaal meer naar links.
Love As Always
Di Mario
Wij zijn al jaren niet meer met de auto op vakantie geweest, dus hoe het nu is weet ik niet. Maar ik reed ook liever in Frankrijk dan in Duitsland.
Ja, ik ga dus altijd via de snelweg op vakantie, en het is inderdaad soms nogal een geraas. Ik heb dan altijd het idee dat dat daar 27/7 maar door gaat.
Heel herkenbaar. De Franse tolwegen bevielen mij om dezelfde redenen ook altijd veel beter dan de Deutsche Autobahn.
Goh dacht ik toch even dat je een witte auto had…
Ik vind autorijden sowieso niet relaxt meer, nergens. Veel te druk overal.
Wij hebben een kleine dinky toy en dan is 120 een mooie snelheid, waar dan ook.
Ontegensprekelijk is Duitsland gevaarlijk om te rijden ! maar op de Britse eilanden kunnen ze dat ook en de vrachtwagens hebben geen snelheid beremmenaar ! De M6 , Naar Manchester – Liverpool is dan ook een van de gevaarlijkste wegen genoemd en het is waar ook ! 🙁
Ik vind het bijna overal ter wereld aangenamer rijden dan in NL.
Ja, de wegen moeten zoveel mogelijk weer opgeknapt zijn voor het echt winter gaat worden.
Fijne dag vandaag.