Bijna iedere (zuid)Limburger is wel eens bij Gemmenich(Vaals) de grens met Belgie gepasseerd. En net daar op het hoogste punt staan al jaren deze broertjes, of zusjes zo u wilt. Twee van wat sommigen de mooiste auto van de wereld noemen, en wat door anderen de grond in werd geboord. Ik heb er nooit het geld voor gehad, dat geef ik eerlijk toe. Maar gezeten in deze auto, zag de wereld er in ene een stuk rooskleuriger uit. En dat mocht ook wel als je de Citroen ID/DS(het strijkijzer) moest vervangen.
De Citroen CX 25 was een ontwerp van de Citroën chef-ontwerper Robert Opron en gebaseerd op een eerder ontwerp van Pininfarina. Het had zoveel nieuwigheden in zich dat dat eigenlijk verbazingwekkend was dat het zo goed liep. Vergeet niet dat er van dit model wereldwijd meer dan een miljoen exemplaren rondreden. Alleen in Nederland trok het niet zo. Net zo als dat hier ook de SM (ja, die van Johan Cruijf) alsook de XM ten onrechte niet geliefd waren. Als ik het geld had zou ik eens met de eigenaar gaan praten om die dingen weer up en running te krijgen.
Duidelijk oud roest. Dat ze niet weg willen brengen.
Tot voor kort onderscheidde Citroën zich wel in zijn ontwerpen en zijn auto’s.
Maar de Snoek was voor mij toch wel de nummer 1 uit hun garage.
Ja prachtig! Wij hadden ook ooit een snoek, niet lang, want onderdeeltjes waren ook niet te betalen.
Toen ik mijn CX 25TRD wegdeed, stond er 504.000 km op de teller en hij reed nog prima. Het afscheid deed pijn, maar ik werd werkloos en met het lagere inkomen werd de auto door de hoge (diesel)wegenbeasting te duur voor mij.
nooit geweten dat een auto model ook die naam had
Ja een bekende auto, uit een ververleden.
Een droom auto op de weg, je zoefde er mee.
Een vriend had ook dit type en had er veel ellende mee en werd zo boos dat hij weer een keer et pech boven op het dak stond te springen. Hans
ik heb nog in een DX gezeten en dat was echt de moeite. Zo’n CX ken ik niet, maar die zal ook wel goed zijn.
Ik zal hem zeker niet de grond in boren, maar tegen de DS oftewel de snoek kan hij voor mij toch echt niet op.
Ik vind de cx een bijzonder fraaie auto, ik heb er nooit in gezeten, maar de verhalen over het comfort van deze auto hebben op mij veel indruk gemaakt. In zuid-frankrijk zie je ze soms nog, als nieuw, rijden! Kwalitatief waren ze helaas niet zo goed, en volgens mij is het onderhoud ook prijzig, als oldtimer is de cx volgens mij niet lang goed te houden. Een vriend van me had een eend, en daarvan moest je. Standdaard iedere 5 jaar het plaatwerk vervvangen, het roestte gewooon van binnen uit door het gebruik van 3e rangs staal. Maar leuk zijn ze, die citroens!
Ja, ik vind ze een beetje saai. En dat is alleen maar goed, dat maakt anderen extra fleuriger.
Goede morgen Sjoerd, is er nu verschil in het strijkijzer en de snoek? Ik ben niet zo’n autokenner, dus ik zou het zelf niet weten.
Ik wens je een heel fijn weekend toe.
het verhaal van de DS kun je hier lezen: http://www.bvision.nl/2008/04/26/citroen-idds-1955-1975/ snoek en strijkijzer zijn inderdaad bijnamen voor dezelfde wagen.
wie herkent het strijkijzer van citroen niet….
je ziet graag oldtimers, ben je al eens in genk kan kijken op woensdagavond?
De naam strijkijzer herken ik nog wel als model van een auto, maar wist niet meer dat het dan een model van citroen was.
Ook veel te groot voor mij.
Fijn weekend Sjoerd.