Het was eind vijftiger jaren toen de auto opeens opnieuw moest worden uitgevonden. Alleen de scores uit de windtunnel waren nog belangrijk. Als je dan kijkt naar de auto’s van nu, de SUV jes en ASO bakken, en nee ik ben er niet jaloers op, dan hebben we die tijd alweer achter ons gelaten. Iedere autoconstructeur moest destijds zijn eigen windtunnel hebben, Bertone, Abarth, Farina, allemaal. En het ene na het andere gedrocht rolde van de tekentafel naar de windtunnel. Veel hebben we er volgens mij niet van geleerd als ik naar de auto’s van nu kijk.
Toch heeft dit model uit 1960 wel wat, alleen al dat excentrieke, dat onveilige Reliant gevoel, de vleugels. Voldoende stof tot nadenken deze 1960 Pininfarina X Sedan, zoals hij officieel gedoopt is. Geen van alle ontwerpen ging zover als deze X. Grenzen werden overschreden en wat bijzonder was, hij was rijvaardig. Natuurlijk overleeft de auto de momentele normen niet. Het was ook de bedoeling om ervan te leren. Een luchtweerstand van 0.23 is iets waar de huidige autoproducenten spontaan op klaar zouden komen. Tegenvaller is uiteraard de op de achterwielen geplaatste motor. Een magere 1100 cc Fiat motor. Voor de prijs hoef je het ook niet te laten, een kleine 500.000 Euro en ik kan wel wat voor u regelen. De eigenaar is tevens virtueel sponsor van deze site dus….
het doet me aan de Jetsons denken, futuristisch en grappig tegelijkertijd.
Inderdaad een broertje/zusje van de Reliant, beide wonderlijke auto’s.
De prijs is wel aantrekkelijk als je er een wilt verkopen. Hans
Hanscke haalt me de woorden uit de mond: foeilelijk! Drie wielen lijkt me niets. Voor je het weet maak je een schuiver. Nee, je kan beter door sparen tot je er eentje met vier wielen kan kopen 😉
Lieve groet
Ik zal eerlijk zijn, ik vind ze foeilelijk
Tja, ‘k weet niet hoor, ik heb het niet zo op dat ene voorwiel. Je moet af en toe toch wel een beetje pittig en straks een bocht kunnen nemen, en daar heb ik hier toch mijn twijfels bij … 😉
Nee, hier krijg ik geen warme gevoelens van, ziet er wel uit als een futuristisch geval, raket eronder en hij kan mee doen in Star Trek (fictieve ruimteserie, niet te verwarren met de waargebeurde verhalen van Star Wars!). Maar die Pininfarina is ook de ontwerper van de Zwitserse locomotiefserie Re460, en die vind ik wel indrukwekkend mooi! Hachelijk?
Een apart vehikel is het wel…
EN die SUV van nu, hoe groter hij is, hoe groter de asoër die erin rijdt…..
Het ziet er niet uit vind ik, doe mij dan maar gewoon mijn gele kanarie hoor.
Het doet nu een beetje futuristisch aan, wel stoer.
Waarom die prijs zo is is me vaak een raadsel.
Ja, we hadden er zoveel winst mee kunnen halen. Helaas moet nu alles groot.
Goede morgen Sjoerd. Wel een model uit de oude doos. Maar die driewielers doen me altijd denken aan dat mopje over die platgereden dieren op de weg. Ach ik ben tevreden met mijn Ka en die is klein maar heeft gelukkig wel vier wielen.
Fijn weekend gewenst.
Volgens mij staat de komma verkeerd want ik vind dat wel heeeeeeeel veeeeeeeeel geld.
Love As Always
Di Mario
als je het over ne aparte oldtimer hebt, dan is het deze wel.
Deze week ging het nog over een oldtimer ferrari, die voor ik weet niet hoeveel geld verkocht was
Een bijzondere auto, ook niet echt veilig zo op drie wielen lijkt me.
Fijn weekend Sjoerd.