De Snoek is een van de mooiste Franse auto’s van na de tweede wereld oorlog. En dat is niet niks. Het is dan ook een bagatel dat niet een Fransoos, maar de Italiaan Flaminio Bertoni de ID/DS tekende. Daarnaast waren ook de Traction Avant, 2CV, Ami en HY van zijn hand. John, van Red-star vond deze auto en dacht meteen aan mijn verzameling in de Virtuele Garage. Niet dat er nog geen in stond, maar het is ook geen plaatjesboek. Het mooiste zijn de klassiekers die je langs de weg vindt.De Snoek hier is een ID 19S break uit 1968 die in 1998 naar Nederland is gehaald. Een heerlijk auto.
Wist u dat:
- de ID/DS modellen een glasvezeldak hadden, en dat in die tijd. Dat geldt overigens niet voor de break alhier, die had om lasten te kunnen vervoeren een stalen dak.
- De Citroën in 1959 en in 1966 de fameuze Monte Carlo Rally op zijn naam schreef.
- Een Citroën ID/DS Break drie kentekenplaten heeft.
- De Citroën ID/DS door verschillende topontwerpers gekozen is tot de mooiste auto die ooit gebouwd werd.
- De Citroën ID/DS net als de Traction Avant zijn tijd hel ver vooruit was.
- De Citroën ID/DS alleen maar verlies geleden heeft, de productiekosten waren veel te hoog en daardoor de marge te laag.
De Citroën ID/DS had een Hydropneumatisch veersysteem wat werkte volgens het volgende principe:
De auto had vier veerbollen die drukloos waren als de motor niet aan stond. Door een pomp werd er druk op de hydraulisch vloeistof gebracht, waardoor de veerbollen op spanning kwamen te staan en de zuiger naar beneden werd gedrukt en de wagen omhoog kwam. Afhankelijk van de pompdruk, die instelbaar was kon de wagen meer of minder omhoog. Doordat de veerbollen zoals communicerende vaten waren verbonden, werd een opstakel onder 1 wiel automatisch gecorrigeerd door de andere wielen. Het is een beetje vergelijkbaar met luchtvering die in bussen wordt toegepast.
dit is een Familiale – zo-eentje heb ik een korte tijd gehad – een fantastische auto – zo’n veertig jaar geleden – kort tijd, want op een ochtend wilde ik ermee op pad toen bleek dat een dronken automobilist in de nacht de hele zijkant had opengereten – als een sardine blikje van voor tot achter helemaal open.
daar wordt ik nogweleens drijfnat van wakker Sjoerd 😉
Alweer zo’n bijzondere auto! Voor de eerste foto viel ik meteen voor de Snoek maar mijn enthousiasme werd alleen maar groter toen ik de rest van de foto’s bekeek.
LIeve groet
Toen een auto van een klasse apart, nog steeds een klasse apart.
Hij is prachtig!
Hij blijft een pracht auto, het Hydropneumatisch veersysteem zorgde wel dat je voor het weg rijden even moest op pompen. Hans
Een vriend van mij heeft jaren met veel plezier in deze auto rondgereden.
Nieuwe bepalingen van de gemeente Amsterdam maakte dat hij deze auto van de hand heeft gedaan.
Vriendelijke groet,
Ook ik vind de snoek absoluut één van de mooiste Franse wagens van na de Tweede Wereldoorlog, misschien wel de allermooiste, maar deze station versie is toch niet mijn favoriet.
Deze snoek heeft een grote koffer/laadvermogen, maar deze stond dus altijd bij de buren aan de overkant vroeger bij mijn opa en oma thuis. Zonder de laadbak, was meer gestroomlijnd. en mijn opa zei altijd, teveel pompjes en dingetjes, als er wat mee is moet ie echt naar de garage, teveel toeters en bellen, hahaha
Maar ik vond hem altijd prachtig om te zien!
X
Inderdaad een van de mooiste Franse wagens. Want een wagen is dit wel. Fijn dat hij in je virtuele garage kan.
Goede morgen Sjoerd, het fijne van een virtuele garage is, dat er altijd plaats genoeg is om een auto te stallen.
Ik wens je een fijne zaterdag toe.
Een auto die altijd tot verbeelding blijft spreken. Wat een mooi exemplaar dit. Dat heeft John goed gedaan.
Love As always
Di Mario
het is een mooie auto, ik zag die nog niet veel, eerst dacht ik aan een strijkijzer, zo noemen ze die, maar deze is totaal anders, maar met al die gegevens waar ik niks van ken wens ik je een fijn weekend
@->- voor jou
Dat is een flinkerd..!
Je zou er met gemak vakantie in kunnen vieren.
Dit is inderdaad een van de bekendere auto’s. Het was altijd heel speciaal als je de auto omhoog zag komen.
Die snoek blijft een schitterende auto, zelfs deze station uitvoering.