click to see the pictures big

bVision & Photography

De Snoek is een van de mooiste Franse auto’s van na de tweede wereld oorlog. En dat is niet niks. Het is dan ook een bagatel dat niet een Fransoos, maar de Italiaan Flaminio Bertoni de ID/DS tekende. Daarnaast waren ook de Traction Avant, 2CV, Ami en HY van zijn hand. John, van Red-star vond deze auto en dacht meteen aan mijn verzameling in de Virtuele Garage. Niet dat er nog geen in stond, maar het is ook geen plaatjesboek. Het mooiste zijn de klassiekers die je langs de weg vindt.De Snoek hier is een ID 19S break uit 1968 die in 1998 naar Nederland is gehaald. Een heerlijk auto.

click to see the pictures big

bVision & Photography

Wist u dat:

  • de ID/DS modellen een glasvezeldak hadden, en dat in die tijd. Dat geldt overigens niet voor de break alhier, die had om lasten te kunnen vervoeren een stalen dak.
  • De Citroën in 1959 en in 1966 de fameuze Monte Carlo Rally op zijn naam schreef.
  • Een Citroën ID/DS Break drie kentekenplaten heeft.
  • De Citroën ID/DS door verschillende topontwerpers gekozen is tot de mooiste auto die ooit gebouwd werd.
  • De Citroën ID/DS net als de Traction Avant zijn tijd hel ver vooruit was.
  • De Citroën ID/DS alleen maar verlies geleden heeft, de productiekosten waren veel te hoog en daardoor de marge te laag.
click to see the pictures big

bVision & Photography

De Citroën ID/DS had een Hydropneumatisch veersysteem wat werkte volgens het volgende principe:
De auto had vier veerbollen die drukloos waren als de motor niet aan stond. Door een pomp werd er druk op de hydraulisch vloeistof gebracht, waardoor de veerbollen op spanning kwamen te staan en de zuiger naar beneden werd gedrukt en de wagen omhoog kwam. Afhankelijk van de pompdruk, die instelbaar was kon de wagen meer of minder omhoog. Doordat de veerbollen zoals communicerende vaten waren verbonden, werd een opstakel onder 1 wiel automatisch gecorrigeerd door de andere wielen. Het is een beetje vergelijkbaar met luchtvering die in bussen wordt toegepast.

click to see the pictures big

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

15 Comments

  1. dit is een Familiale – zo-eentje heb ik een korte tijd gehad – een fantastische auto – zo’n veertig jaar geleden – kort tijd, want op een ochtend wilde ik ermee op pad toen bleek dat een dronken automobilist in de nacht de hele zijkant had opengereten – als een sardine blikje van voor tot achter helemaal open.
    daar wordt ik nogweleens drijfnat van wakker Sjoerd 😉

  2. Alweer zo’n bijzondere auto! Voor de eerste foto viel ik meteen voor de Snoek maar mijn enthousiasme werd alleen maar groter toen ik de rest van de foto’s bekeek.
    LIeve groet

    Kakel
  3. Deze snoek heeft een grote koffer/laadvermogen, maar deze stond dus altijd bij de buren aan de overkant vroeger bij mijn opa en oma thuis. Zonder de laadbak, was meer gestroomlijnd. en mijn opa zei altijd, teveel pompjes en dingetjes, als er wat mee is moet ie echt naar de garage, teveel toeters en bellen, hahaha

    Maar ik vond hem altijd prachtig om te zien!

    X

Reageren mag, stay safe!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.