click to see the pictures big

bVision & Photography

Je kunt er natuurlijk wat van vinden, maar overduidelijk is dat Citroën bijzondere auto’s heeft geproduceerd. Of dat nu de 2CV, het lelijke eendje of de SM (het Cruijfje) of de DS, De Snoek was, altijd heel bijzonder. Heel bijzonder is ook deze Citroën, de Traction Avant. De auto werd gespot door John van zijn blog Red-Star.nl. Het is niet moeders mooiste, maar het is wel een gebruiksvoorwerp. De Traction Avant was een hele revolutionaire auto, net als zijn opvolger, de Citroën DS. Het was de eerste serieauto met voorwielaandrijving. Terwijl dat nu vrijwel standaard is. De auto was vooral bedoeld voor het grote publiek.

click to see the pictures big

bVision & Photography

Het model was een ontwerp van geestelijk vader André Lefèbvre en Flaminio Bertoni. Het had een zelfdragende carrosserie en de reeds genoemde voorwielaandrijving. Er was een keuze tussen een 7CV een 11CV en een 15CV sterke motor. In Frankrijk werd men destijds op de berekende motorinhoud bij de belasting afgerekend. De 11 CV hier op de foto’s had een 1911 cc motor met resp. de keuze uit een 46, 56 en 60 pk variant. De Auto was een ware proeffabriek voor Michelin banden. Michelin was in die tijd de eigenaar van de Citroën fabrieken.
De auto’s hebben een erg hoog Bonny en Clyde gehalte, of zo ook wel genoemd na de tweede wereldoorlog, Gestapo gehalte. Overigens niet terecht, maar als je gaat zoeken naar auto’s voor een film met gangsters of over de tweede wereldoorlog kom je al snel bij dit type terecht.

click to see the pictures big

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Citroën Traction Avant
Type: 11B
Kenteken: NK-19-GB
Geproduceerd: 1954
In Nederland toegelaten: 1971
Motor: 78×100, 1911 cm3, 11 CV.
Banden: Michelin 165×400
Gewicht: 1080 kg
Snelheid: 120 km/u
Productie: januari 1937 – juli 1957
Carrosserie Sport
Herkomst merk Frankrijk

click to see the pictures big

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

17 Comments

  1. Wauw, en ja, ik was hier al, zaterdagavond, omdat ik mee ging met mijn nieuwe vlam op bezoek bij vrienden van hem, en toen we het erf opreden zag ik een oude grote bak van een auto staan, dat is een brandweerauto… zei mijn nieuw vlam en achter die auto in de garage zag ik al een oude volkswagen busje staan, blijken zij niet een virtuele garage te hebben maar echt old timers tot en met, alleen staan ze niet allemaal in Friesland en ik liet de heer des huizes jouw blog zien en hoe jij een virutele garage hebt en onderhoudt. Hij zat te glunderen en als het straks voorjaar is, dan gaat hij zijn old timers in Friesland dus wassen en doen mag ik foto’s komen maken zoveel ik wil 😉 Dus nu zeg ik tegen jou… heb ff geduld, whahahaha

    X

  2. Een gave auto, die traction avant (Frans voor voorwielaandrijving). Jammer genoeg zijn de huidige Citroen’s niet meer zo opvallend of vernieuwend. Mijn familie of vrienden hebben geen van allen een Citroen, ik heb vrijwel nooit in een Citroen gezeten. Hachelijk?

    Frank103
  3. Goede morgen Sjoerd, ik had ook een foto van deze wagen al bij John gezien, maar dat is geen probleem natuurlijk. Kijk ergens heeft dit merk natuurlijk een nederlands/joodse vader. Meneer Citroen, ja geen trema op de e dat is pas gekomen nadat hij in Frankrijk auto’s ging produceren of hij ze zelf ontwierp weet ik niet , waarschijnlijk wel tenminste de eerste modellen.
    Ik wens je een fijne zaterdag toe.

Reageren mag, stay safe!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.