Gasten

click to see the pictures big

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Kijk, dat zouden ze meer moeten doen. De automobilist het idee geven dat ze te gast zijn in een dorp of wijk. Geen gebods- of verbodsborden, maar gewoon het gevoel geven dat ze welkom zijn met een kleine restrictie. Ik ben benieuwd of er ook borden zijn met woonerf, auto te gast. Die kon ik niet vinden, wel de onderstaande afbeeldingen nog…

click to see the pictures big

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

16 Comments

  1. Het is over komen waaien uit Duitsland, waar ik het zo’n 25 jaar eerder zag. In mijn regio zijn er een stuk of 20 van kort tot lang. Hangt erg af van de toepassing. Het aandeel auto’s moet onder de 2500 per etmaal zijn en het aantal fietsers moet meer zijn dan het aantal auto’s. We hebben een foute in Castricum. 9000 auto’s en 6000 fietsers. Maar ook daar een weg die te smal is voor vrijliggende fietspaden. Er zijn ook 2 smaken, de fietsstraat met overrijdbare iets verhoogde middenstuk en die met passeerstroken aan de zijkanten. In het algemeen zijn hier de ervaringen met beide positief.

    Op een fietsstraat geldt ook maximaal 30km/h (snorscooters 25km/h).

    Voor woonerfbord geldt 15km/h, dat tegenwoordig “stapvoets” is volgens de rechter. Daar is een ieder te gast, inclussief de auto en fiets. Voor “winkelerven” zijn helaas geen borden. Hier in de binnenstad hebben ze daarom het witte bord met rode rand toegepast met daaronder de text “fietsen is toegestaan, snorfietsen niet”. Het komt er op neer dat de fiets gedoogd wordt en te gast is. Liever zou ik er een fraaier bord voor zien, maar die is er niet.

    Hier wat voorbeelden: https://fietsmaar.wordpress.com/tag/fietsstraat/

  2. Goede morgen Sjoerd. Ja auto te gast is een stuk vriendelijker dan verbods- of gebodsborden. Maar of iedere automobilist zo fatsoenlijk is om zich er wat van aan te trekken, daar moeten we dan maar weer op hopen. Ik wens je een fijne woensdag toe.

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.