Wie kent ze niet, de Renault viertjes van de ANWB. Ooit de enige organisatie die pechhulp aanbood op het Nederlandse wegennet. De wegenwacht werd actief in 1946. Nederland telde toen zo’n 30.000 auto’s. Door de slechte kwaliteit van die auto’s stonden deze geregeld langs de kant van de weg. Dus die wegenwacht was hard nodig. Zeker als je nagaat dat ze in het eerste jaar al 10.000 voertuigen langs de kant van de weg hadden geholpen.
Gestart werd destijds met Harley-Davidson Liberator motoren van het Canadese leger later aangevuld met BSA M 21 motoren. In 1960 kwamen de eerste Citroen AK350 (besteleend) in dienst. Deze werd in 1973 opgevolgd door de bekende Renault 4. De auto die ik in een, volgens mij, trouwstoet tegenkwam in Brunssum. Ik kon nog net een plaatje schieten.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

19 Comments

  1. Nog een… WAUW, kan mij niet herinneren of ze er toen nog mee reden in de seventies, zal niet, gezien ik toch wel met mijn oom en tante met pech heb gestaan in Overijsel of net in Drenthe op weg naar kleine omaatje.. mijn overgrootmoeder, maar dat ging niet door, hahaha

    Ik was toen…. nog net 8….

    X

  2. Héél lang lid geweest maar ze gelukkig nooit nodig gehad. Het het lidmaatschap opgezegd toen ze rekeningrijden ondersteunden. Nodig heb ik ze niet omdat ik een service abonnement bij de de auto heb. Dié hebben 1x in actie moeten komen toen ik een lekke band had.

  3. De gele wegenwacht autootjes waren voor veel mensen een uitkomst als ze met pech langs de kant stonden. Ik ben nog altijd lid van de wegenwacht al heb ik ze (klop af) nog nooit nodig gehad in al die jaren dat ik rij.
    Fijn weekend gewenst.

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.