bVision & Photography

De auto van deze week is op de foto gezet door Ria van haar weblog riavanfelius.nl. Het is een Citroen HY. Het mooiste busje wat ooit is uitgevonden. Veel beter dan VW Transporter T1 in die tijd. Natuurlijk zag het er destijds niet uit. Een auto die gemaakt was van de dakplaten die op je schuur zaten. Maar vergis je niet, deze bus was spectaculair. Hij had heel veel ruimte achterin door dat hij voorwielaandrijving had en de motor voorin lag. En dat maakte hem zeer interessant voor de man op de markt, je kon er in staan en eruit verkopen. Ook het geribbelde staal had een functie. Veel steviger dan een vlakke plaat, en veel lichter. Het feit dat het een zelfdragende carrosserie was en geen cardan nodig was zorgde ervoor dat de vloer ter hoogte van de as lag. Frappant detail, de koplampen waren van een eend geleend. De wielen zaten op de hoeken, dat zorgde voor een imposante wegligging voor die grote bus. Dit exemplaar is uitgerust als kampeerauto, hij ziet eruit als nieuw, zo uit de showroom…

  • Merk: Ctroën
  • Kenteken: AV-10-36
  • Type: HY KAMPEERAUTO
  • Kleur: Rood
  • Bouwjaar: 1970
  • Aantal cilinders: 4
  • Motorinhoud: 1900 cc
  • Brandstof: benzine

Onderstaande afbeeldingen zijn aanklikbaar

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

19 Comments

  1. Wat een leuk en praktisch model van Citroën … tegelijk doet het mij denken aan de Franse gendarmerie want ik meen dat zij jarenlang met dit model ook hebben gereden daar ik deze vaak in Frankrijk heb tegengekomen. Die rode kleur valt wel mooi op.

  2. De Citroën H ken ik nog vanuit mijn jeugd, eind jaren zestig.
    Onze buurman was directeur van een meubelfabriek en ging elk jaar met de Citroën H, die omgebouwd was als camper, op vakantie.
    Later kreeg zijn dochter de auto en is er met het gezin nog jaren mee op vakantie gegaan. Hans

    logbankje
  3. Nou toch wel leuk dat ik die nog tegenkwam, want als ik ze voor je op de foto zet moeten ze ook wel opgestuurd worden natuurlijk. Mijn oom heeft heel zijn leven als aannemer in zulke bussen gereden, altijd met de deur naast hem open, want dat waren schuifdeuren, bij deze niet zo te zien, dus dat zal een ander model zijn geweest.

    Ria van Felius

Reageren mag, stay safe!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.