Vergeten merken – ISO Isetta 1950- 1962



De dwergauto bij uitstek is de iso of eigenlijk de isetta wat kleine iso is. Renzo Rivolta was een succesvol zakenman die in 1939 een bedrijf in, jazeker, koelkasten en kachels kocht. Het bedrijf, Isothermos raakte door de tweede wereld oorlog een beetje in het slop en Renzo besloot scooters te gaan maken. De eerste, een isothermo Furetto voldeet niet en werd prompt met al zijn makkers in een diep gat gegooid. Einde oefening op naar de volgende. Deze was meer succesvol en werd de ISO 125. Dit succes was de reden om de naam van de onderneming aan te passen naar ISO. Maar het moest een overdekte scooter worden. Klein, zodat je hem met de neus naar het trottoir kon parkeren en met de deur aan de voorkant ook veilig, je kon zo meteen het trottoir opstappen. Een ideale vormgeving, de druppel (alhoewel de bijnaam watermeloen was). we praten hier over 1950. Na twee jaar was de Isetta een feit. Tot 1962 zijn er Isetta’s geproduceerd onder vele merknamen. Degene die de de Isetta beroemd heeft gemaakt was BMW. Dat er nu nog BMW’s rijden is alleen aan de ISO Isetta te danken. Naast de standaarduitvoering zijn verschillende andere vormen van deze auto bekend, zoals ook op de foto’s de ISOCARRO. De rest is historie. Ze werden al gauw voorbij gestreefd door de economische groei… Ze waren gewoon te klein voor een gezin.


22 Comments

  1. Ze mogen dan te klein zijn. Ik vind hem super schattig.
    Al is dat volgens mij niet heel handig bij een auto…

  2. Nu moet ik aan twee dingen denken. Er moet een relatie zijn met de Goggomobiel. Maar welke? En verder krijg ik door jouw verhaal weer associaties met Lloyds, ISO 9001 en 9002. Is er een verband?

  3. Beide zijn dwergauto’s en verder was de Lloyd ook een dwergauto. De Lloyd was een broertje van de Borgward Isabella. Ze kwamen uit dezelfde fabriek…

  4. oh wat een leuke karretjes,
    die heb ik nog nooit gezien
    ech leuk………………
    ๐Ÿ˜‰

  5. Nog nooit gezien….maar ik ben ook nog heel erg jong dus ๐Ÿ˜‰

  6. Ik vind ze schattig!! ๐Ÿ™‚

  7. Heerlijke rubriek! Mijn oudste zwager heeft deze gehad, hij deed altijd heel sjiek dat ie een BMW had maar nu weet ik beter ๐Ÿ˜‰ Ik zie hem nog met mijn zus instappen met die rare deur aan de voorkant ๐Ÿ˜‰

  8. Nooit van dit merk gehoord.

  9. Deze kan me niet echt bekoren eigenlijk..

  10. Het zijn echt schattige autootjes om te zien! Is die onderste nu een driewieler met 1 wiel achter?

  11. jeetje wat klein, dat lijken wel 45 kilometerwagens.
    Die zie je ook steeds meer.

  12. Prachtig en handig. En dat er dan toch altijd weer iemand is die een vrachtwagenmodel wil hebben …;-)

  13. Ik vond ze ook schattig om te zien en de deur wel heel apart ja.

  14. Ik kan me deze gevalletjes wel herinneren. De merknaam zei me echter nix. Zwaaide bij deze het stuur met de deur mee naar buiten of moest je die aan de kant schuiven om er voorbij te kunnen met instappen?

  15. Als je dan ziet dat veel mensen in een veel te grote auto in hun eentje in de file staan denk je al gauw dat als dit autootje wordt heringevoerd de filees snel kleiner zullen worden…

  16. Men, wat klein! Soort van voorloper van de Smart?
    Nog nooit gezien, deze modellen!

  17. heerlijk die kleine auto’s ik zou graag nog eens de mini willen rijden. ๐Ÿ˜‰

  18. Bij een kop-staart botsing krijg je geheid je portier niet meer open

  19. Soort Messerschmidt dus. Is Iso ook de producent van die mooie sportwagen, de Iso Griffo?

  20. Eerst dacht ik die ken ik niet, toen had ik net zoals Rob Hamilton de associatie met de goggomobiel

  21. Een kennis kwam nav dit verhaal nog met een aardige, de Zendapp Janus. http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:Janus10.jpg

    In dat geval kan je een hele lange plank meenemen door de voor en achterdeur open te laten. ๐Ÿ™‚

Geef een reactie