Dat je geen autofabrikant hoeft te zijn om een mooie auto te maken bewees de beroepswielrenner Erich Bitter. Gestart met een onderdelenhandel en naderhand ook tuning accessoires van Abarth, besloot hij in 1971 zelf maar eens een auto te gaan samenstellen, de Bitter CD (1973-1979). De basis daarvan was een Opel Diplomaat die met een centimeter of tien werd ingekort. Ook de mechanische componenten zoals de 5.5 liter V8 motor. het tweede model, de Bitter SC (1981-1986) was gebaseerd op een Opel Senator onderstel. In 1986 stopte Bitter wegens geldgebrek met de productie van nieuwe auto’s en ging voor Volkswagen werken. Italiaans design met Deutsche Grundlichkeit hebben toch hun diensen bewezen. Er rijden nog zeer veel van de totale productie van 850 wagens rond in de wereld. In 2005 maakte Erich Bitter een nieuwe start met de CDll maar dat is tot nu toe geen echt succes. (foto’s zijn afkomstig van www.bitter-owners-club.com)
Gerelateerd
Alweer zo’n flitsend model waar ik nog nooit van had gehoord.
Waar pluk je ze toch allemaal vandaan …
Ik leer iets nieuws vandaag.
Ik denk dat ie er in het rood er nog beter uitziet!
ken hem niet,
maar ziet er leuk uit
😉
Nooit van gehoord, maar wel mooi om te zien
Hm, ik vind auto’s met opklappende koplampen vreselijk. Zou wat met Bassie en Adriaan te maken kunnen hebben 😉
Lekker sportief karretje! Wij hebben ooit een Senator gehad en voordat je de straat uit was moest je alweer tanken. 😉
Ik kende de auto al. Het is een auto die helemaal in die tijd paste. Geen idee hoed de huidige er uit ziet…
Ik moet zeggen dat ik ook gelijk aan James Bond zat te denken al was dat volgens mij een Lotus?
vooral die eerste de CD deed me direct aan die onderwaterauto uit een James Bondfilm denken. weet jij of die twee iets met elkaar van doen hebben?
En weet je dat de naam van de profwielrenner Erich Bitter mij helemaal niets zei?