De Renault R3 werd in 1963 geintroduceerd als basismodel van de R4 die in datzelfde jaar uitkwam. De R3 was een volledig uitgeklede versie zonder enige luxe. Niet dat de R4 die wel had, maal alla het kon er mee door. De R3 had geen wieldoppen, geen portierbekleding, geen zijruitjes achter, en in plaats van een 747 cc motortje moets de uitgeklede versie het doen met een magere 603 cc. Het verschil in benaming zat in het feit dat de Franse fiscus een auto beoordeelde op zijn fiscale PK’s. De R3 was dus ook in dat opzicht goedkoper dan zijn even grote broer, de R4. De auto was vooral bestemd voor de Franse Markt, maar was vanaf het begin al geen succes. De productie werd dan ook een jaar later alweer gestaakt. De auto is bijzonder zeldzaam. Voor zover ik weet rijden er in nederland maar twee van rond. De foto’s komen af van www.boerammetje.nl en zijn door erop te klikken in een groter formaat beschikbaar.
Typisch zo’n wagen die ik met het verstrijken der tijd mooier ben gaan vinden.
geen zijruitjes 🙁 mijn ouders en vrindin hadden er ook 1. (een 4 welteverstaan) 😉
Sprekend mijn R4-tje. Zou ik al die jaren dan toch in een R3 hebben gereden?
Wat een geweldig plaatje
Ik vind dat hele geinige autootjes.
Als kind zijn wilde ik wel zo`n auto, dat is mijn favoriet!
Mijn eerste reactie was: “Ha! Eindelijk weer een bekend karretje in beeld.”
Maar nee, dat er ook een R3 is geweest, dat wist ik dan weer niet …
Dit was echt een autootje voor op het Franse platteland, lijkt me, want je kon er alles in kwijt zonder wat te vernielen.
Ah daar komen we bij de Franse auto. De auto waarvan je weet wat je er aan hebt 🙂
Op naar de Citroen 🙂
hij is wel apart
Ik vind hem mooier dan z,n luxe broertje.
Hij lijkt zeker veel op de 4!! Die hadden Jan zijn ouders en gingen met 7 personen in dat viertje naar de kerk! Hahahahaha
Ik vind ze leuk! R4tjes rijden er toch nog genoeg?
leuk dingetje,
stamt uit mijn geboorte jaar
Een auto met een ‘bromfietsmotor’ dus.