De Ford Consul was een typisch engels autootje, net zoals de hier reeds eerder beschreven Ford Anglia. De Consul was het kleine broertje van de Ford Zephyr. Er zijn in de loop van de jaren twee uitvoeringen van geweest, de bovenstaande Ford Consul en de Ford Consul II. De eerste is geproduceerd van 1952 – 1956 de laatste sloot de rij van 1956 – 1962. De nieuwe 1500 cc 47 pk sterke motor met bovenliggende nokkenas en hydraulische remmen, naast de drievernellingsbak met synchromesh maakte het tot een moderne aandrijflijn. Het was de eerste auto met MacPherson veerpoten. Het werd een van de betere Engelse Fordjes. Oke, het model leek meer op een rijdende bolhoed, maar dat paste goed bij de Engelsman uit die tijd. Een echte auto om via een retrolook in een modern jasje weer terug te halen.
De Consul II werd meteen een stuk moderner aangekleed en had al een echt Angliafrontje… en zat tevens wat ruimer in zijn jasje. Dat moest ook wel want de Zephyr ging verdwijnen. Met een zwaardere 1700 cc 59 PK sterke motor geschikt voor heel wat jaartjes rijplezier. De opvolger was in eerste instantie de Ford Consul Granada, maar het tussenvoegsel Consul werd er al meteen vanaf gehaald. Het werd de Ford Granada. Overigens heeft ook tussen Ford en Cortina nog het woordje Consul gestaan.
Hi, I’m starting up a blog and in the middle of making somewhat diverse content. Would you mind if I blog about this blog? Obviously I’ll give you and this site full credit.
Hi,
Its no problem if you do. I’m glad if I can help one out. Give me a link when its ready…
Me! from bVision.nl
http://www.bvision.nl on WP 2.9.1
Tot mijn verrassing zie ik een mooie foto van de Ford Consul die ik in de jaren 60 gebruikte.
Freek Bos
Mijn vader heeft ze allebei gehad,mk1 tot ,60,en mk2 tot ,63!
Wat vooral apart was,waren de 3 bak aan het stuur,en de bank
voorin,banden die niet tubeless waren,en,…..vegetarische
motorolie!Toen waren het flinke autos,als je nu weleens een
tegen komt,vooral in the UK,oh wat klein.Daarna ford 17m,en
die zie je echt nergens meer.
Ik heb er velen van opgeknapt. Ze kwamen uit Duitsland en moesten daar van de weg. Hier was er best nog wel een markt voor en door de keuring kreeg je ze echt wel.
Ik was altijd wel onder de indruk van de 70er jaren Consuls en Granada’s.
oh geweldig mooi, Ford is altijd “onze auto” geweest, de laatste was een Sierra..trouwens de kleurenkaart is echt handig! enne.. Erasmus had geen truitje nodig, zei hij nog tegen mij 😉
Dat ziet er geinig uit
Ook ik kan me die Ford Consul nog goed herinneren vroeger bij ons in de straat. Niet een cabrio..Ik meende dat ze ook wel vier deurs hadden . Maar de plaatjes zijn prachtig. Gr. Jan
Gave foto’s, ook je header mag er zijn 😉
prachtige auto,s vindt die cabrio wel heel gaaf
Het blijft een schattig dingetje, eentje voor korte afstanden en lekker kalmpjes aan.
Denk ik zo.
Mooi, ik kan me de consul nog wel herinneren als een heerlijk burgerlijk wagentje.
Die Ford Consul, wat roept die een gevoelens van weemoed en een verlangen naar vroeger bij mij op.
Alleen al de ronde koplampen 🙂
Deze is echt ver voor mijn tijd. Ben er eerlijk gezegd niet weg van!
Prachtige auto’s!
Weer pracht exemplaren, zeker de bovenste!
Fijn weekend.
Ik gok dat het een Ford is…
I just stopped by your blog and thought I would say hello. I like your site design. Looking forward to reading more down the road.