De een vond hem foeilelijk en de andere vond hem prachtig, de Citroen SM. Iedere keer als ik in Maastricht kom en bij de citroen verzameling modelauto’s die daar in de etalage staan langs kom denk ik alleen aan die auto. Het strijkijzer was natuurlijk veel mooier, maar de lage modellijn van deze SM, een platgeslagen DS21, de luxe, de Maseratimotor. Dat alles maakte dit model tot een gewild exemplaar, maar helaas voor weinig mensen betaalbaar. Er werden in de productiejaren dan ook maar 13000 van gemaakt. Kenmerkend voor deze auto waren uiteraard de beroemde hydropneumatische vering en de diravi besturing, die deze wagen een bijzonder plezierig stuurgedrag gaf. Daarentegen was het wel noodzakelijk een maseratie monteur onder je vrienden te hebben voor het onderhoud aan de motor en daar waren er niet zoveel van. Toch een echte klassieker en een plaats waard op deze blog.

18 Comments

  1. Het is een van de mooiste van Citroen, een kennis van ons heeft er twee, een goudkleurige en een blauwe, hij heeft zelf een garage en repareert alles van Citroen. Mooi spul! Wij hebben zelf diverse Eenden versleten, een paar Aca-Diane’s en 1 CX 25 GTI, nu rijden we een C5, eigenlijk willen we dus niets anders dan Citroen, het zijn topauto’s.

  2. Met recht een klassieker. Ook al omdat citroen indertijd ver vooruitstrevend was met hun techniek en design.
    Ik vind het niet de mooiste Citroen, maar lelijk zou ik deze ook niet willen noemen.

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.