De BMW 2002 werd gemaakt van 1968 tot 1975. In 1968 werd de 2002 geentroduceerd met een 100 pk sterke tweeliter-motor. Wat het succes was van deze auto weet eigenlijk niemand. Maar met deze auto begon een nieuwe hype, het tunen. In alle modellen werd gebruik gemaakt van de M10 motor die in 1961 werd geentroduceerd in de BMW 1500. Op basis van deze M10 motor is BMW zelfs met succes de Formule 1 ingedoken. De BMW 2002 had een 2000 cc-motor in diverse uitvoeringen. Van een enkele Solex-carburateur (100 Pk) tot de geblazen 2002 Turbo (170 Pk). De laatste was de eerste geblazen productieauto ter wereld. Door deze auto zijn firma’s zoals AC Schnitzer, Alpina, Koepchen etc bekend geworden door hun tuning activiteiten. In de eerste drie serie is nog tot 1987 gebruik gemaakt van dezelfde basismotor (de M10). Voor mij is het de mooiste BMW, alleen voor een leek niet meer te rijden. Daarom hou ik het even bij mijn eigen E46 model (BMW 320i). De auto op de foto is een BMW 2002 Alpina in de voor die tijd normale kleur oranje.
BMW 2002 alpina
De 02 is nog prima te berijden hoor, ook naar hedendaagse maatstaven en ook voor leken. Mn vriendin vindt het een feestje om ermee door de stad te rijden en ik gebruik m als dagelijks vervoermiddel. Enige is dat ie geen stuurbekrachtiging heeft maar daar ben je binnen een dag aan gewend. Min 02 is trouwens knal en klan geel: golfgeel in BMW-termen. Die zie je vanaf de maan rijden, en als ik m poets vanaf nog verder…
“…in de voor die tijd normale kleur oranje” hahaha
Ja dat was vroeger een heel bekende aanblik. Zelf vind ik dit model niet mooi m,aar toen zagen alle auto’s er zo uit. Ik denk aan de alfa en de simca enz
Mijn schoolmeester indertijd reed in een oranje eend. Ook leuk.
Nu onvoorstelbaar dat mensen in oranje auto’s reden en dat stoer vonden.
Succes is als ze winst maken, en daar gaat het dan maar om.
Zo werkt deze wereld.
Deze auto vind ik niet echt mooi, maar ook niet spuuglelijk.
Het is vast gewoon functioneel.
Heerlijk dat zeventies kleurtje oranje!
Het model is een gouwe ouwe!
groetjes,
Elmar
Vrienden van ons hebben tot begin vorig jaar in hun BMW uit 1971 gereden. Met pijn in hun hart hebben ze afscheid moeten nemen van hun karretje, omdat de kosten te hoog werden.
Soms zie je deze BMW’s nog rijden. Met hun kenmerkende blauwe pluim uit de uitlaat…
Wat er onder de motorkap zat interesseerde me niet zo veel, het uiterlijk was het dat me boeide.
Bijzonder mooie auto’s die BMW’s. Heb zelf een aantal jaren in een 3 serie gereden, 1995-1999.
Mijn vader had in de zestiger jaren een BMW 700 LS. Niet de kwaliteit die BMW nu levert herinner ik me.
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_700
Ik ken iemand die er nog een tijdje een gehad heeft.
koste veel geld opdenduur en moest weg
Ik herken hem wel, maar dat is ook alles.
Toch een fijn weekend Me!