Stof tot nadenken

Gisteren viel zomaar een brief op de mat, afkomstig van de Arbo-dienst. Het bloedonderzoek was niet helemaal goed. Het cholesterol gehalte in het bloed was te hoog en of ik maar meteen naar de bedrijfsarts wilde komen. Nou ja meteen is volgende week dan. Ik rook niet, ik heb geen suiker we leven buiten de snacks van de kantine redelijk gezond. Maar het doet wat met je, je schrikt, probeert te relativeren maar het zet wel aan tot nadenken. Ik ben te zwaar, beweeg nog maar weinig in tegenstelling tot vroeger en volgens alle regelen der kunst moet ik dus nu gaan bewegen en wat sneller afvallen dan ik nu doe. Het kriebelt en ik had meteen spijt van het Bami-hapje uit de muur wat we genomen hadden om even de honger te stillen. De gebakken aardappeltjes met komkommer en het tartaartje met champignons gebakken gingen er vandaag zonder mayonaise in. Een glaasje wijn kan geen kwaad, daar troost ik me dan maar mee… In plaats van een normaal dieet, wordt het nu een cholesterol verlagend dieet. En dan te bedenken dat ze me voor een, twee, drie of meer frikadellen speciaal wakker mogen maken.


Helaas…

20 Comments

  1. Zo dat is behoorlijk schrikken! Ben wel benieuwd hoe het komt maar ik denk dat je zelf al best goed let op wat je eet.

  2. Ben blij dat ik niet de enige ‘je-kunt-me-wakker-maken-voor-een-frikandel-speciaal-freak’ ben en volgende week wordt ook mijn bloed geprikt op het chollersterlol gehalte.
    Succes met het veranderen der eetpatronen!

  3. Je hoeft er echt niet van te schrikken hoor. Je menu aanpassen aan cholesterol is echt geen ramp. Dat weet ik maar al te goed. Er bestaan een aantal typen cholesterol. De meesten zijn, als ze schadelijk zijn prima te bestrijden met statines. Er is er echter eentje die ook daarmee niet weg te krijgen is. Ik zou daar maar eens naar vragen. Het liefst bij je huisarts omdat hij of zij er echt is om over je gezondheid te waken.

  4. Wat een hoop goede raad hier. Maar het is redstar die gelijk heeft als je het mij vraagt (maar o nee, je vroeg het mij niet ;-))

  5. Cholesterol… het toverwoord van deze tijd. Gelijk aan de pillen die je nog zieker maken dan je eigenlijk voeld. Totaal niet aan beginnen!!! Ik spreek uit ervaring.

  6. oh, jemug, dat is schrikken!! Ik weet niet zo veel van dat soort dieeten, maar ik ben sinds 1,5 maand al 8 kg afgevallen. En dat doe ik door, minder te eten, meer salades, minder vet en gewoon niets meer snoepen! En na 20.00 niet meer eten. (best moeilijk hoor maar als je het echt wilt, dan is het kwestie van een knop om zetten, en dat terwijl niemand vond dat ik te dik was, maar ik voelde me gewoon niet meer gezond)
    Go For It!!

  7. Als je bloed laat onderzoeken is er sowieso al wat mis, en anders zoeken en vinden ze wel.
    Even rustig afwachten maar, als het echt urgent was hadden ze je wel meteen opgenomen.

  8. Niet overdrijven.
    Alles waar te voor staat is niet goed.
    Voor de rest gewoon met mate doen

  9. Geen paniek, eerst maar eens rustig afwachten wat de dokter volgende week te vertellen heeft. En intussen toch maar eens wat vaker een wandeling maken met je camera.

  10. Misschien af en toe de fiets pakken inplaats van de auto? En ook meer lopen. Dan hoef je niet speciaal naar een sportschool te gaan

  11. Hoge cholesterol kan ook in de genen zitten heb ik begrepen, en zoveel frikadellen eet je nou ook weer niet (voor zover ik zien kan).

    Een man gaat naar de dokter, de dokter onderzoekt hem, en het is allemaal niet goed. De man krijgt van de dokter dan ook het advies, om te stoppen met roken, zwaar op dieet te gaan, geen alcohol meer te drinken, en zich te onthouden van sex. De man vraagt: dokter leef ik dan langer? waarop de dokter antwoord: nee, maar het lijkt wel langer!

  12. Mijn schoonmoeder zou gezegd hebben, ‘geef me maar een pilletje’, die zijn daar nl ook voor (of tegen)

  13. Eerst komende week dat gesprek maar afwachten, misschien valt het allemaal wel mee. Of je cholesterol 10% te hoog is of 50% en meer, maakt nog al wat uit.
    En misschien is de sportschool een optie.

  14. @ Redstar, klinkt als een goed advies… maar hoe krijg je kilo’s eraan…

    • Op de zelfde manier, maar door net iets meer calorieen tot je te nemen dan je verbruikt.
      Juist door het vaker dan 3 keer per dag eten gaat je lichaam veel beter met het voedsel om.
      Je metabolisme gaat anders werken. Daarnaast is het belangrijk wat je eet, en wat je laat staan.

  15. Een frikadel op zijn tijd mag best… maar doe het met mate…

  16. vijf tot zes keer per dag eten. Kleine porties, en in totaal net iets minder als je verbruikt.( het is wel belangrijk wat je eet natuurlijk) Daarnaast bewegen. Bijvoorbeeld 45 minuten flink door lopen. EN de kilo’s vliegen er af 😉

  17. haha het is nu 8 uur sochtends maar krijg toch trek van die foto

  18. Ja, even van de schrik bekomen, en dan tot aktie overgaan.
    Dan komt het weer helemaal goed.
    Niet op een houtje gaan bijten, maar de balans zoeken in al het goede.
    Maar eerst nog je vakantie tot een goed einde brengen.
    Veel plezier.

  19. Laat je die geneugten niet afnemen, maar zet er gewoon wat meer lichaamsbeweging tegenover, waarna alles goed komt.

Geef een reactie