Vandaag neem ik u mee terug in de tijd van voor 1900 om precies te zijn 1897. Niet om het glas te heffen, dat is andere Martini zullen we maar zeggen, maar om aan de fabriekspoort te staan kijken waar een van de weinige echte Zwitserse auto’s naar buiten komt rijden. Onder het logo van Martini was een geweer geplaatst, als eerbetoon aan eerdere activiteiten in de wapenhandel. Magere eerste jaren die voornamelijk gebruikt werden vaar ontwikkeling van automobielen, maar in 1903 werd het serieus. De verhuizing naar een nieuwe fabriek in Saint Blaise was een feit en de echte productie kon beginnen. Er werden gewoon goede auto’s gemaakt die hun sporen in de racerij, maar vooral in betrouwbaarheidsritten verdienden. Voor de Zwitsers is de Martinie als de Spijker voor de Nederlanders, vergane glorie. Al met al hielden ze het uit tot 1934, toen viel het doek voor deze uiterst betrouwbare, maar o zo dure auto’s.
De belangrijkste modellen
Type | Bouwjaren | Cylinders | Inhoud | Vermogen | Snelheid |
---|---|---|---|---|---|
Martini 20/24 HP | 1903-1905 | 4 V | 4712 cme | 24 pk (17 kW) | 50 km/h |
Martini GA | 1912 | 4 | 2412 cme | 12 pk (9 kW) | 60 km/h |
Martini TF | 1919-1925 | 4 in lijn | 3815 cme | 35-45 pk (26-33 kW) | 90 km/h |
Martini FU / FUN | 1927-1931 | 6 in lijn | 3097 cme | 55-70 pk (40-51 kW) | 100 km/h |
Martini FUG/FUS/FN | 1927-1931 | 6 in lijn | 4379 cme | 70-90 pk (51-66 kW) | 120 km/h |
Martini KM | 1930-1932 | 6 in lijn | 2540 cme | 50 pk (37 kW) | 100 km/h |
Martini NF | 1932-1934 | 6 in lijn | 4379 cme | 95-100 pk (70-73 kW) | 130 km/h |
Dat waren nog eens tijden waauw.
.-= tweedehands auto’ses laatste blog ..BMW 5 (E60) 520i Exclusive Line =-.
wat een oud beestje zeg,zal inderdaad te duur worden, wel jammer want je krijgt er veel voor terug… en wel kwaliteit.
Die kende ik ook nog niet.
Het zijn vooral veel exclusieve merken die verdwenen zijn, of omgevormd zijn tot absoluut niet-exclusief merk.
Chevrolet en Vauxhall zijn twee voorbeelden van die laatste categorie.
Ik heb niet eens de kans gehad om dat merk te vergeten, ik heb het nooit gekend.
Martini ken ik alleen van de drank … shaken, not stirred … 😉
De duurheid deed ze vast de das om, en de concurentie.
Of het een vergeten merk is weet ik niet, ik kende het niet.
Niet dat ik weet tenminste.
Wapens en auto,s horen bij elkaar. Bijden kunnen dodelijk zijn, zoals het trieste voorbeeld van een koninklijk bezoek aan Apeldoorn bewezen heeft.
Pas nog een cocktail gedronken, een Manhattan. Daar zit Martini in. Van de geweren kende ik Martini ook, De auto’s daar had ik nog nooit van gehoord. Wat me opvalt is dat auto’s vroeger zoveel op elkaar leken. Dat is tegenwoordig wel anders 😉
Wel van het drankje Martini gehoord maar wist niet dat er ook een automerk van was. Zo zie je maar, weer wat bijgeleerd.
Ik denk bij Martini toch vooral aan de drank en aan James Bond… on the rocks
Ik moet toegeven dat ik nog nooit van de auto vernomen had. Toch herken ik de modellen wel.
Tja, dat is voor mijn tijd….maar wel mooie modelletjes.
Fijn weekend Me..!!
Ooit was kwaliteit belangrijker dan verkoopbaarheid, dat blijkt.