Martini, een vergeten merk

Vandaag neem ik u mee terug in de tijd van voor 1900 om precies te zijn 1897. Niet om het glas te heffen, dat is andere Martini zullen we maar zeggen, maar om aan de fabriekspoort te staan kijken waar een van de weinige echte Zwitserse auto’s naar buiten komt rijden. Onder het logo van Martini was een geweer geplaatst, als eerbetoon aan eerdere activiteiten in de wapenhandel. Magere eerste jaren die voornamelijk gebruikt werden vaar ontwikkeling van automobielen, maar in 1903 werd het serieus. De verhuizing naar een nieuwe fabriek in Saint Blaise was een feit en de echte productie kon beginnen. Er werden gewoon goede auto’s gemaakt die hun sporen in de racerij, maar vooral in betrouwbaarheidsritten verdienden. Voor de Zwitsers is de Martinie als de Spijker voor de Nederlanders, vergane glorie. Al met al hielden ze het uit tot 1934, toen viel het doek voor deze uiterst betrouwbare, maar o zo dure auto’s.

De belangrijkste modellen

Type Bouwjaren Cylinders Inhoud Vermogen Snelheid
Martini 20/24 HP 1903-1905 4 V 4712 cme 24 pk (17 kW) 50 km/h
Martini GA 1912 4 2412 cme 12 pk (9 kW) 60 km/h
Martini TF 1919-1925 4 in lijn 3815 cme 35-45 pk (26-33 kW) 90 km/h
Martini FU / FUN 1927-1931 6 in lijn 3097 cme 55-70 pk (40-51 kW) 100 km/h
Martini FUG/FUS/FN 1927-1931 6 in lijn 4379 cme 70-90 pk (51-66 kW) 120 km/h
Martini KM 1930-1932 6 in lijn 2540 cme 50 pk (37 kW) 100 km/h
Martini NF 1932-1934 6 in lijn 4379 cme 95-100 pk (70-73 kW) 130 km/h

12 Comments

  1. Die kende ik ook nog niet.

    Het zijn vooral veel exclusieve merken die verdwenen zijn, of omgevormd zijn tot absoluut niet-exclusief merk.
    Chevrolet en Vauxhall zijn twee voorbeelden van die laatste categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *