De Dion-Bouton 1895 -1932 (1950)

In 1883 bouwden graaf Albert de Dion, George Bouton en diens zwager Trepardoux een voertuig aangedreven door een stoommachine. Dat op zich is natuurlijk voor die tijd al noemenswaardig, maar De Dion zag al snel in dat stoom niet de aandrijving van de toekomst was. In 1893 werd daarom geexperimenteerd met benzinemotoren. Trepardoux vond dat maar niets en zag meer heil in stoommachines, maar liet wel een aardig cadeaux achter, de door hem ontwikkelde De Dion achteras. In die tijd unieke constructie die momenteel nog steeds in auto’s wordt gebruikt.

De wegen gingen uit elkaar en De Dion ontwikkelde samen net Bouton benzinemotoren. Dat was ook wat de heren wereldberoemd maakte. In maar liefst 140 automerken werden de vooral kleinere motoren van de heren ingebouwd. Na de eerste wereldoorlog kwam de klad erin, zoals bij vele kleinere merken ook. De productie liep nog door tot 1932, maar toen was het voor de automobielfabriek einde oefening. Tot 1950 zijn er nog vrachtwagens gebouwd met dit loge, maar toen was het ook echt voorbij. De namen zullen echter nooit vergeten worden. Het bedrijf heeft minstens zoveel voor de automobielindustrie gedaan als bijvoorbeeld Mercedes.

8 Comments

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.