Hoffelijkheid

Ik snap niet waar die Duitsers het van doen, maar net aan de andere kant van de grens ben je nog klant. Daar wordt niet op een paar cent gekeken als het om de bediening gaat, en is het eten en drinken ook nog eens betaalbaar. We waren deze week even over de grens in Werselen (achter Aken) en hadden zin in een kop koffie. En hoe gaat dat in Nederland, je gaat naar de balie, haalt zelf de koffie, betaald je blauw, en kijkt dan ook nog tegen het sacherijnige gezicht van een kassiere aan. En als je dan klaar bent ruim je zelf je rommeltje op, brengt het naar de lopende band en ben je bedankt. Je hoeft nog net niet af te wassen. Wij werden keurig bediend door een wat oudere heer die er helemaal geen moeite mee had dat we alleen een kop koffie en een cappuccino namen, keurig alles op tafel zette en heel hoffelijk was. En de prijs, 2.80 samen, ja. Je zou je schamen om de goede man geen fooi te geven en dan nog de helft goedkoper uit te zijn dan in Nederland. Ik vraag me af welke filosofie er achter zit. Volgens mij trekt dat meer mensen naar een zaak en verdienen ze zo het geld weer terug. Hier in Nederland wordt je afgerekend op de winst, niet op de omzet. Volgens mij kunnen we nog een hoop leren van onze buren.

cappuccino

21 Comments

  1. De Nederlandse horeca wekt weleens de indruk dat ze het liefst gewoon je geld willen hebben zonder er verder wat dan ook voor te doen. Of je kunt een glas kraanwater krijgen voor 2,50. Dan heeft het voordelen om zo dicht bij de grens te wonen, en nog dicht bij Belgie ook. De koffie (met wat erbij) in de Berwien in Voeren, die kunnen we je ook van harte aanbevelen als je daar eens in de buurt bent. Dat is onze vaste stop 😉
    .-= Irenees laatste blog ..Om herhaling te voorkomen =-.

  2. je hebt helemaal gelijk die ervaring met die sjacho horeca mensen…………….

    toen ik nog in de horeca zat kwam sjacho niet voor, die kans kregen wij niet met onze baas, daar was de klant echt koning!
    en dat mis ik wel…………………..
    .-= carlaes laatste blog ..Autobranden =-.

  3. Daarom ga ik al heel lang niet meer ergens wat drinken, eten of zo,n soortgelijke bezigheid doen hier in dit land. En kom ik alleen nog maar bij die supermarkten en andere middenstanders waar je nog echt klant bent.

    Al het gezeur dat alles zo duur is hebben we niet nodig als we in koopstaking gaan bij de Nederlandse winkels. Die ondernemers met hun personeel verwachten inmiddels dat we als consumenten ons maar onderdanig naar hen moeten opstellen.

  4. Ik hoor deze klacht vaak over Nederland, maar heb zelf die ervaring absoluut niet. Je hebt hier bovendien toch ook op de meeste plaatsen bediening? En ik vind die bijna altijd vriendelijk hoor. Of zou de bediening in Eindhoven bovengemiddeld vriendelijk zijn?

  5. Ik zou de cijfers wel eens willen zien. Wat zijn de lasten, de huur, de belasting enz, wat verdient het personeel, is er een reden voor het prijsverschil.
    Maar wellevendheid kost niets, daar is in elk geval nog veel winst te halen.

  6. Angel

    Wat zal die koffie extra lekker smaken!
    Daar is klant koning, altijd nog.

    OT: een kus is snel gegeven, maar krijg je ze ook terug?
    Groetjes en fijne dag, Angel:)

  7. Uit eten over de grens in Duitsland is ook zeker de helft goedkoper dan in Nederland. De porties zijn groter, en de smaak is minstens zo goed als in menig liflafjesrestaurant hier in Nederland. In Nederland kom ik wel eens uit een restaurant met nog honger, ook na een 4 of 5 gangen menu. een restaurantuitbater zou zich moeten schamen met zo’n kleine porties. Iets doet de Nederlandse horeca fout. De Duitse economie is toch vergelijkbaar met die van ons, lijkt me.

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.