de meest eco reis is de reis die je niet maakt. Allert Jacobs
(klik op het plaatje voor een grotere afbeelding)
Zelden werd ik zo terecht op mijn vingers getikt als bij het maken van dit artikel over een uniek motor-project. Dat komt omdat ik de ontwerper, Allert Jacobs, toestemming vroeg om zijn foto’s te mogen gebruiken in een artikel hier. De spreuk hierboven komt dan ook uit zijn mail. Ik werd getriggerd door een artikel in een online motorblad waarbij een foto stond van zijn aerodynamische motorfiets, gebaseerd op een standaard 125 cc Honda Motor. Op zijn site beschrijft Allert precies hoe deze ontwikkeling tot stand is gekomen, welke doelen hij voor ogen heeft en wat de resultaten zijn. De basis is een Honda ANF125i Innova en die lijkt verdacht veel op een doorontwikkeling vroegere Honda C50 supercub. Een viertakt motor en standaard al heel zuinig. Allert runt een bedrijf in aerodynamische fietsen (www.velomobiel.nl), en als ontwerper daarvan heeft hij veel kennis van luchtweerstand opgebouwd. En dat was dan ook de basis voor het ontwerp van zijn motor.
Dat wat met een fiets kan, kan uiteraard ook met een motor. Een aanpassing van de zithouding, een zo laag mogelijk profiel, en maximaal gebruik maken van het motorvermogen bij een zo klein mogelijk front moet resulteren in een laag verbruik. Doelstelling is dan ook om met deze motor een verbruik van 1 liter op de honderd kilometer te halen. Bij normaal gebruik dan…. En dat laatste vind ik zo uniek aan het project. Op een testbank kan dat wellicht snel gerealiseerd worden, maar de praktijk, daar gaat het om. Het moet wel een gebruiksvoorwerp blijven . Een motorfiets waar je in gehesen moet worden werkt natuurlijk niet. (en je zit nog droog ook…)
Wat ook niet werkt is om het verhaal van Allert over te schrijven, dat kunt u beter op zijn site lezen, of, prima verwoord (wel in het engels) op de site waar ik toevallig deze motor tegenkwam. De links staan onder in de pagina.e Daar staan de complete verhalen achter dit project voor het geval u een kijkje zou willen nemen in zijn wereld.
Zo wordt een lang verhaal toch nog kort. Ik wens Allert in ieder geval veel succes met zijn bedrijf en zijn motor en bedank hem voor het mogen gebruiken van zijn foto’s.
![]() |
Honda ANF125i Innova |
De Honda, het pricipe | ![]() |
![]() |
Instappen of opstijgen |
De motor wegklaar | ![]() |
De site van de ontwerper: http://www.velomobiel.nl/allert/
De (blog)site van Ecomodder: http://ecomodder.com/
for the record ..quoting somebody..” with no trees or bees the world is fucked ..with no humans it will glow and prosper forever”..or something like that…i really think this ligmotor is superrr..what a guy ..!!
hoe meer wij over dit soort initatieven schrijven, hoe meer kans dat dit soort projecten maken.
support de creatieven!
.-= eF-eMes laatste blog ..Volle volle maan =-.
Leuk, brommers kieken.
.-= Brilliees laatste blog ..Nu einmal =-.
ziet er goed uit…………………
in het echt ook.
.-= carlaes laatste blog ..bijna weekend =-.
ik zal hier maar niets over schrijven want ik heb een schoonbroer die een motorzaak heeft en misschien leest hij mee.
.-= franckyes laatste blog .. =-.
Ziet er goed uit! Zo zuinig mogelijk heeft de toelkomst, dus er is vast een markt voor!
groetjes en nog een fijn weekend!
Elmar
Nu nog de scootmobieltjes en kinderwagens.
.-= Leibelees laatste blog ..Die Sturmabteilung von Raymond =-.
Er valt geen speld tussen te krijgen, dat de meest eco reis die je maakt de reis is die je niet maakt, maar om nu helemaal de deur niet meer uit te komen, da’s ook weer zo wat …
Ik vind dit overigens wel een erg mooi ontwerp.
.-= Jan K.es laatste blog ..Skywatch Friday 81 =-.
Niet rijden is een utopie. We leven in 2010.
Wat me wel verbaast is het feit dat een groot deel van de automobielindustrie auto’s produceert die altijd maar weer een grotere motorinhoud en meer pk’s moeten hebben. Dat komt het verbruik van brandstof niet ten goede. In de jaren 70 reed ik een Renault 12 met 60 pk die 1 op 12 reed. We zijn u bijna 40 jaar verder en rijd ik in een auto met het dubbele aantal pk’s en verbruik 1 op 14. Oke de auto’s zijn door allerlei veiligheidsmaatregelen zwaarder geworden, maar dat rechtvaardigt niet de verdubbeling van het aantal pk’s. Dus wat mij betreft mogen we in dat opzicht wel een stapje terug doen. Dat zal het verbruik te goede komen.
.-= Johnes laatste blog ..iPad =-.
Niet rijden is wel een dooddoener vind ik, daarom is het een hele mooie ontwikkeling, ben ik met je eens. Gisteren was het op het nieuws over de bobslee en daar ging het ook over het ontwerp waardoor die nog sneller gaat.
.-= Liesbethes laatste blog ..Delete 2009, now.. & more =-.
Ik vind ‘ecomodder’ eigenlijk beter passen bij je plaatje van gisteren …
.-= Irenees laatste blog ..Van de visafslag =-.
Het ziet er wel heel snel uit!
.-= Frank103es laatste blog ..Dinsdagavondtreinen en woensdagmorgenfietsen =-.
Niet rijden is dan wel beter, maar zou never in zo’n space achtig geval plaatsnemen, haha..
Ondanks het een knap project is.
Fijn weekend,
.-= Angeles laatste blog ..goede moed =-.
Ik denk dat er dan nog veel meer is wat je moet laten! Zo zuinig moelijk met alles omgaan is het beste
Het is wel waar…!!
Maar dan kom je ook nergens meer.
Fijn weekend.
Ja, die zijn heel erg goed bezig!
Een goed streven, en al doende leert men er ook nog van.
Op weg naar heel zuinig, en dat is overal goed voor!
.-= Renesmurfes laatste blog ..Zie maar =-.
Geweldige stap in de goede richting! Het deed mij ook deugd toen ik las dat tegenwoordig 1 op de 3 automobilsten in elk geval nadenkt over de effecten op het milieu terwijl dat tien jaar geleden nog maar 1 op de 10 automobilsten was. We blijven vooruitgaan!
.-= Terrebeles laatste blog ..Staan =-.
Ook ik rij auto, en niet altijd energiebewust, maar toch gaat mijn hart uit naar eco-vriendelijk omgaan met onze natuur. Vandaar dat de terechtwijzing mij toch raakte. Niet rijden is beter dan welke vorm van rijden ook.