Ms Challenger
Ms Challenger

Ms Challenger


bVision Photography

Af en toe misleiden we de routeplanner wel eens en komen dan met de auto op plaatsen die we tevoren niet gepland hebben. En zo stopten we om een hapje (zelf meegenomen) te eten bij de sluizen van het Belgische Ternaaien (Lanaye) vlak over de grens bij Maastricht. Er was even niets te zien en ik liep naar de sluis waar op dat moment in de diepte een schitterend schip lag. Voor mij zo goed als nieuw en ik heb er dan ook diverse foto’s van gemaakt. Op het schip stond de lengte, de breedte, het tonnage en een nummer. Dat geeft mij dan weer de kick om te kijken of ik daar meer van te weten kan komen. Het bleek zelfs vrij eenvoudig. Want deze zeer jonge schipper staat behoorlijk in de kijker. Het schip is eigendom van Paul en Erika Cornet en helemaal op hun eisen en wensen gemaakt. Het schip is in twee delen in China, bij Sainty Shipbuilding te Yangzhou gemaakt. Het Casco is verder afgebouwd in Werkendam. Het schip is 110 meter lang en 11.45 meter breed met een tonnage van 3397 ton. Het schip wordt aangedreven door een 1700 pk sterke Mitsubishi motor en door een 638 pk sterke Scania motor voor de boegschroef. Het is een echt drijvende luxueuze woning en van alle gemakken voorzien, ja, ook met kookeiland en bubbelbad. (click op mascotte voor grotere foto’s)


bVision Photography

21 reacties

  1. Paul Cornet

    We kregen een linkje van Sjoerd met foto,s van ons eigen schip dat is natuurlijk altijd leuk met een verhaal eronder en reactie,s met soms vragen dus moeten we natuurlijk van onze kant even reageren het wordt wel een heel verhaal om een klein kijkje te geven in het (schippers) leven maar we gaan het proberen.
    Mijn naam is bekend de leeftijd omschreven als jong hierop zeg ik altijd ik ben ook geen 28 meer! Gehuwd met ook bekend al weer 7 jaar ouderwets maar toch! 15 September 2008 hebben we een dochtertje gekregen genaamd Jennifer.
    En ook aan boord onze matroos Rene Morales uit de Filipijnen inmidddels 3 jaar werkzaam bij ons. (naar volle tevredenheid)

    Mei 2002 voor ons eigen begonnen een schip van 1472 Ton gekocht met het bouwjaar 1975. Daarmee hebben we 5 jaar gevaren deze verkocht en een nieuw schip laten bouwen van 2252 Ton het casco in China laten bouwen en in Nederland alle overige dingen zoals betimmering,elektriciteit,aluminium luiken,ramen,deuren,motoren,leidingen enz.
    Hiermee hebben we een jaar gevaren na de bouw en toen weer verkocht omdat we een mooi bedrag kregen voor het schip.
    Toen was er nog geen sprake van recessie in de binnenvaart.
    Toen weer een nieuw schip bestelt weer een casco uit China en de rest in Nederland af gebouwd met een tonnage zoals beschreven door Sjoerd van 3397 Ton
    Met dit schip varen we nu 1,5 jaar en voorlopig blijven we hiermee nog wel even varen.
    reactie Morgaine ,Suske:Over de luxe aan boord kan ik zeggen heel veel mensen denken nog dat wij amper een wc hebben en als ze dan aan boord komen kijken ze hun ogen uit. Alle vertrekken airco,s, een grote luxe keuken en badkamer, overal tv ,4 slaapkamers, open haarden (nep) sterrenhemels en ga zo maar verder.
    Dit heeft mede te maken dat alles wat vast aan boord zit zakelijk mag worden afgeschreven,ook je ben jong en je wil wat en ook de tijd toen we bestelde werd er heel goed verdient dus wordt alles van zelf iets luxer.
    En voorop een woning voor Rene met alle toebehoren.
    reactie Frank: Dat het slecht is in de binnenvaart dat is waar probleem zit hem het meest in het verhaal recessie vooral vorig jaar is er een enorme terug gang geboekt in de vervoerde tonnen dit omdat bedrijven gewoon minder producten verbruikten bv Staal ,Erts, Kolen, en ga zo maar verder 2007 en 2008 was er nog een tekort aan schepen vrachtprijzen liepen toen enorm op er werden prijzen betaald waar we nu van dromen.
    Nu hebben we te veel schepen gezien de afname van werk en mede door de bouw van nieuwe schepen die tot begin dit jaar nog in de vaart kwamen (omdat deze voor de crisis bestelt waren)
    Ook mede een probleem is dat er bijna geen scheeps eigenaren failliet gaan omdat de banken geen raad weten wat ze met de schepen moeten doen verkopen (veilen)levert momenteel niet veel op dus de mensen hoeven in eerste instantie niet af te lossen en als ze de rente niet op kunnen brengen wordt er nog een extra lening verstrekt omdat banken maar blijven hopen op betere tijden als de schepen die het niet meer op varen tegen de kant worden gelegen krijg je een heel ander beeld maar dat is hopen tegen beter weten in en daarom blijven de schepen maar varen voor prijzen die eigenlijk niet kunnen.
    Er is nu te veel aanbod van schepen waardoor de vrachtprijzen ongeveer een 60 procent gezakt zijn.
    Over ons zelf kan ik zeggen dat we het gezien de markt niet slecht doen we varen vanaf het begin voor een Cooperatie (40 schepen) waarmee we vaste contracten hebben bij beurs genoteerde bedrijven.
    Dit is voor zowel de opdrachtgevers en ons als bedrijf een beetje vastigheid in 2007 en 2008 verdiende we een stukje minder als we bij andere kantoren konden verdienen en nu zitten we een stukje hoger.
    Dus onze vrachtprijzen zijn ook wel gezakt maar niet met 60 procent alleen door dat we het werk moeten verdelen onder de eigen leden en er minder werk is hebben we ook een stuk meer vrije tijd dan ons lief is maar overleven doen we het waarschijnlijk wel en dat is gezien deze tijd het belangrijkste.
    reactie Ton: Vertrouwen in de toekomst hebben we zeker de weg zit al jaren vol en met de trein is een stuk duurder dus als er weer een economisch herstel hebben dan zien we de toekomst weer zonnig tegemoet nog niet meegenomen het milieu en de veiligheid!!!!
    reactie leibele: Als je kinderen leerplichtig worden is de lol van je beroep er zeker af. Je kan besluiten om ze naar het internaat te doen of dat me,n vrouw of alle twee te stoppen met varen.
    Dit weten we nog niet zelf heb ik geen slechte ervaringen met een internaat maar er zijn ook kinderen die er niet tegen kunnen als dit laatste het geval is gaat zeker me,n vrouw in het huis naar de wal we hebben zelf al een paar jaar een huis dus dit zal het probleem normaal niet zijn.
    reactie Hanscke: We hebben op de foto 2540 Ton kunstmest in vanaf Stein naar Gent (Belgie) wat we afgelopen vrijdag middag weer hebben gelost deze kunstmest is bestemd voor export buiten Europa in Gent wordt het weer in zeeschepen geladen.
    Ik hoop hiermee een klein stukje informatie te hebben gegeven bedankt voor de leuke reactie,s
    met vriendelijke groeten Paul en Erika Cornet

  2. Dit is zo’n punt waar ik een keer per jaar gewoon moet zijn omdat ik er niet (op) uitgekeken raak. En wat ik daar in de buurt trouwens ook fascinerend vind, dat is Petit Lanaye: typisch Belgisch, want een vleug Vlaams en een vleug Waals met bovendien een prachtig zicht op Eijsden.

  3. Als Paul en Erica kinderen hebben of zullen krijgen zijn die natuurlijk wel de klos. Ze zullen, wanneer ze de leerplichtige leeftijd hebben bereikt wel naar een internaat moeten. En zo,n instelling is absoluut niet prettig weet ik uit eigen ervaring.

  4. Haha, ja door Tomtommetje te misleiden kun je mooie plekjes en mooie dingen tegenkomen.
    Dat is jou weer goed gelukt.
    Fijn dat zulke jonge mensen zo’n goede start kunnen maken, met zo’n mooi schip.
    Dan is werken en wonen toch plezier..!!
    Fijne zondag.

Reageren mag, maar hou het netjes...

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.