Waarom

Wat ik niet begrijp is de muziek en entertainment-industrie. Daar valt toch heel veel milieuvoordeel te behalen. Neem nu het formaat van een DVD doosje, kan iemand me vertellen waarom dat groter moet zijn dan een CD doosje. De DVD is immers even groot als een CD. Dat zou aardig wat ruimte schelen in mijn boekenkast. En waarom is het formaat van een blu-ray disk weer kleiner dan een DVD doosje, en nog steeds veel groter dan een CD Doosje. Alweer een gemiste kans. En waarom is het blu-ray en niet blue-ray….yes, een letter minder. Zouden ze daar dan wel over hebben nagedacht, want het woord komt af van een blauwe laser… Overigens lacht de verpakkingsindustrie zich kapot, natuurlijk niet openlijk, want die verdienen daar gigantisch aan. Hoe groter de doos….

bVision Photography

23 Comments

  1. De enige reden kan worden gevonden door de historische oorsprong te onderzoeken:

    Dvd hoesjes worden verpakt in doosjes (104,5mm breed en 191mm hoog) en hebben dezelfde hoogte als videoband hoesjes. (135mm breed en 191 mm hoog) Door de dvd-doosjes even hoog te maken, hoeven ze de schappen niet aan te passen, zowel thuis als in de winkels niet.

    CD’s worden in doosjes (148mm breed en 125 mm hoog) verpakt, en hebben dezelfde breedte als de hoezen van vinyl platen.(302mm in het vierkant)

    Een simpele vergelijking laat zien dat er doelbewust is gekozen voor deze formaten.

  2. Inderdaad Sjoerd, de kleine burger moet milieuvriendelijk handelen, en sorteren op allerhande manier, dat terwijl de grootindustrie maar lekker z’n gangetje kan gaan. Te gek om los te lopen, allemaal zoden aan de dijk wat wij doen… Maar ja ook al betekent het zo goed als niets, toch doe ik verder en kijk wel uit naar verpakkingen ed die milieuvriendelijk zijn want anderzijds betaal je voor die mooie verpakking nog meer ook;
    Groetje, AmaZony

  3. Die doosjes hebben de verhouding van ’n filmposter.
    De cd doosjes de verhoudingen van ’n ouderwetse elpee.
    Blu-ray (met hoofdletter) was aanvankelijk de eigennaam van de ontwikkelaar. Die status heeft de naam inmiddels verloren, daarom is de hoofdletter vervallen en wordt nog steeds blu gebruikt i.p.v. blue.

    #ikzegookmaarwat

  4. Ja je heb het al door, zijn gewoon gemaakte afspraken. Waarom hebben we blue-ray nodig? Elke keer langzaam nieuwe technologie invoeren en de rest af doen als slecht.

    Huurwoningen opleveren is ook zo iets, alles moet eruit, tapijt, lamintaat noem maar op!

  5. Ik ben op dit hele gebied al lang de draad kwijt en daarmee gereduceerd tot de kale consument die bijna klakkeloos tot zich neemt….

  6. Misschien is dat het antwoord wel, hebben ze daar een deal mee gemaakt met de verpakkingsfabrikant..weet ik veel ;-)..maar je hebt wel een punt!

  7. Ik denk dat het een afspraak is, met de verpakkingsindustrie. En het zal wel moeten om andere redenen.

  8. Mensen staan mij nog raar aan te kijken als ik verse andijvie mee neem en het stickertje ergens anders op plak, om het plastic achter te laten daar, vroeger was dat normaal namelijk, maar ja, stel je voor dat je nat wordt of wat aarde aan je vingers krijgt tijdens boodschappen doen.

    Geen idee waarom het is waar jij over spreekt, en dat vraag ik mij ook al heel lang af, wellicht om het uit elkaar te kunnen houden als het in de kast staat?

    XXX

  9. Dan kun je al die soorten misschien beter uit elkaar houden?

  10. Ik heb geen idee…
    Wat mij betreft mag alles over naar digitaal.

  11. het slaat ook nergens op maar ja wat doe je eraan,
    van mij mag het ook anders.

  12. Je hebt helemaal gelijk Sjoerd, dit slaat nergens op!

    groetjes en een fijn weekend!
    Elmar

  13. Haha….op die manier had ik er nog niet over nagedacht.
    Maar je hebt wel een punt hierin….

    Fijn weekend!

  14. Voor blinden is het makkelijker, die voelen of zij een CD- of een DVD-doosje te pakken hebben. Toch is het daarvoor niet gedaan. Vrijwel nooit wordt er rekening gehouden met mensen die niet kunnen zien, daar is die groep te klein voor.

    In dit geval is het waarschijnlijk een combinatie van marketing. Mensen moeten duidelijk kunnen zien dat zij iets anders in handen krijgen. Maar ook het probleem dat de CD-doosjes te klein waren voor wat opvallende informatie als een boekje of cover. Daar is erg over gklaagd met verwijzing naar de mooie grote LP-hoezen.

    En dat die marketing werkt heb ik laatst al eens laten zien met die soepzakken. Mensen betalen er 80 cent extra voor en krijgen meer vervuiling en een mindere kwaliteit soep als in blik. En toch kopen mensen die rommel.

  15. Heel veel mensen zijn zelfs onbekend met het verschijnsel “Verpakkingsmateriaal”. Maar ja, die leven rond de Evenaar.

    Ook raar: zoveel mensen die hun kropje sla op de markt in een plastic tasje laten stoppen en die dan in de boodschappentas pleuren. Thuis halen ze het zakje uit de tas, halen de sla eruit en spoelen die af…Dan heb je toch dat kleine plastic tasje niet nodig?

  16. En dit is dan nog maar het topje van de ijsberg. Ik kan me er af en toe behoorlijk over opwinden hoe zaken worden verpakt. 🙁
    Maak er desalniettemin een mooi weekend van!

  17. Het zal zijn om de verschillen uit elkaar te kunnen houden. Ik zie er niet zo’n probleem in.

  18. Nu kan je ze makkelijker uit elkaar houden, dat zal het wel zijn 🙂

  19. Eigenlijk nooit over nagedacht, maar misschien kan dat vandaag tijdens het werken 😉

    Love As always
    Di Mario

  20. nooit begrepen waarom cd’s eigenlijk in zo’n plastieken doos moeten.
    de ouwe platen zaten gewoon in een kartonnen verpakking en dat ging ook ook al is vinyl kwetsbaarder.

  21. Dat van die doosjes is vast bedacht door Ikea 😆

  22. Daar is wel zeker over nagedacht, en misschien zelfs wel afspraken over gemaakt.
    Wat moet de kastenmaker met allemaal dezelfde doosjes..?
    Allemaal verkoop trucs, zoveel mogelijk op elkaar ingesteld.
    Niet leuk, maar wat doe je er aan. NIETS..!!
    Voor vandaag op naar een lekker visje en daarna een goed weekend.

  23. Inderdaad Sjoerd , echt belachelijk!

Geef een reactie