Weer spoorloos – door Frank (van IkFotograag.nl)

Ik heb de perfecte week uitgezocht om te gaan sporen. Een nieuwe dienstregeling, ja ook bij onze westerburen. België ligt nou eenmaal ten westen van ons Limburgers. Op maandagochtend ben ik, met vol goeie moed, vertrokken naar Brussel. De trein is keurig op tijd en vertrekt vrijwel leeg vanuit beginpunt Maastricht. Vanaf het eerste station in België loopt de trein snel vol. Dat is de rest van de week ook zo. De aansluiting in Brussel naar station Bosvoorde gaat ook redelijk zodat ik om 09:15 uur bij SAP in Brussel ben. De terugreis verloopt een stuk minder soepel. De trein gaat voor mij maar tot station Luik – Guillemins. Daar moet ik overstappen op de trein naar Maastricht. Het is bijna drie kwartier wachten op deze aansluiting. In Maastricht doen ze daar nog een schepje boven op en mag ik nog iets meer dan een half uur wachten op de trein naar Bunde, waar ik woon. Dit is de normale dienstregeling, maar met als gevolg dat pas om 20:30 uur thuis ben. Tweeënhalf uur voor de heenweg, vier uur om terug te komen. Gezien de weersomstandigheden heb ik dit de rest van de week ook moeten doen, de auto was geen optie. Op dinsdagochtend werd, in Maastricht, één minuut voor de Belgische sneltrein zou moeten vertrekken aangekondigd dat hij helemaal niet kwam. Daar sta je dan. de volgende komt pas over een uur. Terug naar huis is geen optie, dan maar een wachtruimte opzoeken. Dat moet met de gastvrijheid van de NS, ze leggen immers de rode loper voor je tot in de trein (gezien op een reclameposter), geen probleem zijn. Nee dus, de restauratie is gesloten, je kunt kiezen tussen hangen in de stationshal of op een ijzeren bankje op een tochtig vriezend perron zitten. Gelukkig is de rest van de week wel volgens de dienstregeling verlopen. Ook in België had men een nieuwe dienstregeling, en ik weet niet of het normaal is daar maar op de stations werd echt continu de aankomst en het vertrek van elke trein, vanaf welk perron aangekondigd. Ieder groot station heeft daar een soort van verkeersleiding denk ik en die zijn continu bezig met het in goede banen leiden van het treinverkeer van en naar het station. Wel heb ik zo, op een van de dagen, drie keer van perron moeten wisselen.  Wat andere opmerkelijke zaken:

  • Ik heb in Brussel gezien hoe, een flink vertraagde trein, naar Luik helemaal vol gestouwd werd met mensen en de conducteur moeite had om zelf daarbij nog in te stappen en de deur dicht te krijgen. Deze trein heb ik daardoor gemist, vol is vol. Vervolgens komt twintig minuten later de volgende trein welke wel redelijk op tijd is, en die is/blijft dan vrijwel leeg.
  • Een conducteur die de tussendeur van een overvolle coupé openschuift, ziet hoe vol het is, en met zijn hoofd nee schuddend de deur weer dichttrekt.
  • Ontbijten in de trein, benodigdheden, een pak muesli en een pakje sinaasappelsap. Zet het pak muesli aan je hoofd, neem een flinke hap neem een slok sinaasappelsap en dan samen goed kauwen.
  • Luik Guillemins is een héél mooi station (als je van dit soort architectuur houdt). In de stationshal heb ik iedere avond live muziek mee mogen maken. Ik heb er met mijn GSM wat foto’s gemaakt (onder aan de pagina). Ik ga er zeker nog eens terug met een echte camera en vooral met mooi (zomer)weer.
  • België kent hele luxe treinen, want sommige coupés zijn zo warm dat je gratis sauna erbij hebt.
  • Franstaligen en Vlaamstaligen (Nederlands) zitten gewoon bij elkaar in de trein in de zelfde coupé. Je zou toch zeggen, gezien veel nieuwsberichten hier in Nederland, dat ze elk hun eigen treinstel hebben. De conducteurs begroeten je in beide talen, afhankelijk van wat je zelf bent.
  • Ik merkte op dat er een sticker op de wand zit in elke coupé van de Belgische treinen, waarvan geen enkele Belg, die ik gevraagd heb, de betekenis van kan uitleggen. Je ziet ze in hele oude treinstellen, maar ook in de moderne nieuwere treinen.

Al met al ben ik blij dat het weer voorbij is. Maandag weer gewoon naar de “baas”, met de auto. Een ritje van 10 à 15 minuten. Zie eens hoe goed ik het heb.  Voorlopig ben ik weer even “spoorloos”.

Hieronder nog wat fotootjes, gemaakt met de GSM op momenten dat het wat minder koud aanvoelde:

[nggallery id=14]

21 Comments

  1. de auto is geen optie, maar het openbaar vervoer ook niet echt… mag er niet aan denken zo op elkaar gepropt te worden, krijg al claustrofobie door t te lezen.. Wel een leuk postje om als belg te lezen, het station in Luik is zeker en vast een fotogeniek artistiek gebouw, heb er al op vele blogs foto’s van gezien maar ben er zelf nog niet geweest.. Het logo kende ik ook niet, heb het hier zelfs nog nooit op een trein gezien… weer wat bijgeleerd se en dan nog wel van n nederlander !

  2. Wat overvolle treinen betreft zag ik dit nog: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20101223_035
    Instappen op eigen risico, mensen.

  3. Ai, dat is niet echt handig dan op dat moment inderdaad…. Maar goed! Je hebt het alsnog gered. 🙂
    het station ziet er prachtig uit! wow.

  4. dat had je helemaal perfect uitgezocht 🙂 maar met de auto is het ook niet alles op het moment.
    Ik glibber elke dag heen en weer naar kantoor en wordt er niet blij van.

  5. een mens zou voor minder ontsporen.

  6. O, maandag. Dat was de dag dat mijn broer en zijn vriendin teruggingen van bij ons in Luxemburg naar Utrecht. We zetten ze om 10.00 uur ’s ochtends op de trein en om 01.15 uur ’s nachts waren ze thuis. Dus het kan erger. Dat logo kan een binnenkort-inwoner-van-België je wel vertellen. Dat is een zitplaats die gereserveerd is voor oorlogsinvaliden. Als niemand dat weet zullen die invaliden er niet veel aan hebben, maar aan de andere kant zijn er in België waarschijnlijk ook niet erg veel oorlogsinvaliden. Dat land is bij mijn weten niet recent in oorlog geweest. Misschien komt dat nog als ze gaan scheiden. 😉

  7. Nou, dat is nog een heel gedoe, met die nare aansluitingen.
    Gelukkig ben je daar nu weer af.
    Met de auto ben ik in 4 uur waar ik maar wil in Nederland, mist er geen files zijn natuurlijk, maar vooralsnog ben ik dat nauwelijks tegengekomen.

  8. Hmm… de betekenis van die sticker… Ceasar moet bij het groene kruis plaatsnemen?

  9. Vorige week zag ik ook al wat foto’s van Luik-Guillermins voorbij komen. Wat een geweldig fotogeniek bouwwerk is dat! Je kunt er waarschijnlijk toch maar beter op een dag in voorjaar of zomer zijn dan in deze koude winter.
    ’t Is omdat het zo ver hier vandaan is, anders zou ik er graag eens willen rondkijken.

  10. Met verbazing zullen de treiners uit Sibirie naar onze verhalen luisteren …..
    Maar ook in de Alpen, iets dichterbij huis, weten ze raar naar ons te kijken.
    Winterse groet uit Amsterdam-ZuidOost
    PS1: 30 minuten fietsen tussen werk en huis
    PS2: 30 minuten met het ov tussen huis en werk

  11. En mocht je een keer naar station Luik willen om te fotograferen, dan laat maar even weten. Ik ga graag mee.

    Groetjes,

    Gerry

    1ivision.blogspot.com

  12. Ik ben zo blij niet van het OV afhankelijk te zijn…

  13. Gelukkig liep het maar op 1 dag in de soep. Dat nuttigen van het muesli ontbijt zie ik al helemaal voor me 😀 Vreemd dat niemand weet wat het bordje betekent…

  14. Erg fraai station! Super modern! Jouw telefoon maakt trouwens best fraaie foto’s.

  15. Ik hoop dat onze reis naar Brussel (en terug) wat voorspoediger gaat. 😮

  16. Mijn brein kan ook niet bedenken wat die sticker moet voorstellen.

    Love As always
    Di Mario

  17. De pendelaars zijn in ons land echte sukkelaars en in plaats van dat de treinregelingen verbeteren verergeren ze nog !

  18. Nog eens behoorlijk gevaarlijk ook om een trein zo vol te proppen. Je zal er maar in staan zeg 😕

  19. Er zijn leukere dingen te bedenken dan reizen met het openbaar vervoer deze dagen.
    Sterkte..!!

Geef een reactie