bVision Photography

Munga is de afkorting van Mehrzweck UNiversal-Geländewagen mit Allradantrieb. Een echte auto kun je dit minijeepje niet noemen. Onder de motorkap zat een 1000 cc driecilinder pruttelbakje, ofwel een tweetakt motor. De Munga werd bij Auto Union in Ingolstadt gebouwd tussen 1956 en 1968. Het voertuig had voornamelijk het leger als klant, maar er zijn toch ook een aantal aan particulieren en brandweer en politie geleverd. Het was gewoon een handig autootje wat overal kon komen. Hellingen tot 70 procent waren niets voor dit autootje met vierwielaandrijving, ondanks de maar 44 pk kon er toch goed mee in het terrein worden gereden. Je moest dan wel de reductiebak inschakelen. Standaard bleef de topsnelheid al bij 100 km/uur steken. In Nederland reden er zo´n 2000 stuks van rond bij het leger. Je ziet ze nog maar zelden rondrijden, en dan zijn ook nog vaak de motoren vervangen door een 1200 cc Opel motor, die met een beetje moeite(passtuk) ook te plaatsen was. In Nederland staan er nog maar zo´n 100 op kenteken.

bVision Photography

(foto’s Wikipedia)

15 Comments

  1. Die motoren van DKW waren voor mij de meest makkelijke om in en uit te bouwen, uit en in elkaar te zetten en had een oorstrelend mooi geluid. DKW is mijn grootte favoriet. Daarna Austin (en al die anderen zoal Morris van BLMC)

  2. Dat klinkt net zo als Eisenbahnknotenpunkthinundherschieber (slecht Duits, wisselwachter = Weichensteller). Goed dat ze er een afko voor hebben gevonden. Bij ons in dienst destijds hadden ze er ook een paar. Naast de Jeep die “Nekaf” werd genoemd, wat ook weer een afko is voor “Nederlandse Kaiser-Frazer Fabrieken NV”. Deze Jeeps werden hier in licentie gemaakt.

     

Reageren mag, stay safe!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.