Naast de standaard modellen van Mercedes met de motor voorin en de aandrijving aan de achterzijde waren er ook twee vreemde eenden tussen alle modellen, waarvan deze 130H uit 1935 er een van was. Het heilige geloof dat aangaf dat voor kleine auto’s de motor achterin het beste was deed Mercedes ertoe te besluiten om dat ook eens te proberen. Men dacht namelijk het beter voor de stroomlijn was om de motor achterin te plaatsen, zodat de voorzijde dan naar wens mooi volgen de aerodynamica gemaakt kon worden. Neem als voorbeeld de Kever en de Porsche. Alleen was het nu geen Mercedes meer en de verkopen vielen dusdanig tegen dat deze Mercedes 130H snel weer uit de roulatie werd genomen. Twee productiejaren en maar 4300 modellen verder en het was over en uit. De H achter het model staat overigens voor Heck (achter). Wat Mercedes bij dit model vergeten was dat men dan ook wat aan de boorzijde moest doen, en niet hetzelfde model moest maken met alleen de motor achterin. Voor mij is het een mishandelde eend, en hij komt dan ook niet in mijn virtuele garage… Alhoewel, wellicht bedenk ik me nog. Maar dan komt het alleen door de two-tone.
Bouwjaar | 1935 |
Land van herkomst | Duitsaland |
Totaal geproduceerd | ca 4300 |
Top snelheid | 80 km/h |
Cilinder inhoud | 1299 cc |
Motor | 4 cilinder water gekoelde motor aan de achterzijde |
Vermogen | 26 PK |
Aandrijving | Op de achterwielen |
Aantal versnellingen | 4 versnellingen met overdrive |
Het is zondag, en nog geen roest te zien.
Dit vind ik gewoon een lelijke auto om te zien.
O.T. Mijn MGF heeft een middenmotor en dat bevalt mij uitstekend.
Grtz Albert
nou hier mag hij wel staan hoor,
hou wel een plekje vrij………..
mooie vorm en mooie kleur, zo op het eerste gezicht lijkt het wel van hout!
Mooie auto! Daar wil ik het liedje van Janis Joplin best voor zingen 🙂
Al heeft Leibele gelijk, over die gouden tijden – en lijkt het wagentje ook wel op een kruising tussen een Traction Avant (al zit de motor dan achter) en de bolide van de heer Adolf 😉
Vooral de wielen maken er een citroen van
Als ik een garage had, dan zou dit stemmig gekleurde karretje daar best in mogen staan.
Ach, een mooie metallic blauwe kleur en het ziet er meteen een stuk beter uit. Een 3,6 liter boxermotor helpt ook een boel!
Ik vind hem eigenlijk wel mooi. 🙂
Nooit geweten dat Mercedes zo’n experiment heeft aangedurfd. Maar ja, ik ben dan ook Citrofiel…
Ik vind hem wel leuk hoor, de kleur ook.
Ik wil hem wel overnemen, Sjoerd
Toch ziet de wagen er niet slecht uit. Ik heb er nog nooit een in het echt gezien.
Ik zeg, rij hem maar naar mij toe.
Love Asalways
Di Mario
Mooi karretje..!!
Fijne zaterdag.
Een motor achter kan zo zijn voordelen hebben volgens de wetten der werktuigkunde. Overigens waren de tijden waarin dit model uitkwam voor Mercedes gouden tijden.
Ik zit mij zo te bedenken… heb ik wel eens gereden in zo’n wagen. Nee, nog nooit. Als ik een taxi nam, bleef ik rustig wachten tot er een vette amerikaan er stond. Dan had je nog eens waar voor je geld.
Zou er zeker ook geen Mercedes in herkend hebben! Het is dat jij het zegt…;-)