Soms rijden de treinen even niet, dan wordt er gewerkt aan het spoor. In dit geval aan een station in Heerlen, bij de woonboulevard. Jaren heeft men erover gedaan om het klaar te krijgen. Nu ligt het er net, gaat men al onderhoud plegen. Of misschien net wel daarom. Deze nijvere mensen met materieel trof ik aan op een van mijn vrije dagen in het afgelopen weekend. De twee armen op foto twee, worden met forse kracht in het grindbed geduwd, ieder aan één kant van een dwarsligger, en schuddend naar boven er weer uit gehaald om naar de volgende dwarsligger te gaan. De mensen die het bedienen zitten onder in een kleine ruimte de hele dag naar die liggers te kijken en het treinstel steeds een stukje verder te verschuiven naar de volgende ligger. Ik kan u verzekeren dat het heel lang duurt om op deze wijze een paar kilometer af te leggen. Kijk even niet naar het groen, daar moet ik nog even mijn kabouters op afsturen (dat verhaal heeft u nog te goed)
Hallo ik ben jaren ploegleider geweest op de afgebeelde machine , dit is een Unimat wat inhoud dat hij zowel wissels als het gewone spoortraject kan uitrichten zowel in de hoogte als zijdelings door het inprogrammeren van gegevens legt hij het spoor en/of wissels exact op de ingevoerde maat(millimeter werk)tevens is deze machine voorzien van een borstel en ballast silo zodat hij het gedane spoor gelijk compleet afwerkt.
het lijkt misschien langzaam te gaan wat deze machine doet maar tocht legt hij een wissel goed in ongeveer 45 minuten en een rechte baan doet hij gemiddeld 500 meter per uur.
als er echt lange trajecten moeten worden gedaan hebben ze daar een andere machine voor die met ongeveer 1800 meter per uur het traject compleet afwerkt
mvg Harry Bijker
Als ik deze machine aan het werk zie vind ik hem altijd zo stoer. Hoe zouden ze dat in vroegere tijden hebben gedaan denk ik wel eens. Een leuk detail vind ik trouwens dat onkruid langs de baan. Is je als fotograaf wel eens opgevallen hoeveel verschillende fauna er langs het spoor staan? Soms denk ik wel eens daar een item over te maken. Saludos Albert
Werken aan het spoor doe je niet zo maar. Daar moet je wel papieren voor bezitten. Klasse werkvolk.
hier is men een nieuw station aan het bouwen.
dat is ook de moeite om zien.
En nu het curieuze van het hele verhaal. Twintig jaar terug, toen we het onderhoud aan het spoor op dit formaat nog niet kenden, reden treinen gewoon op tijd en was er nooit iets aan de hand. Maar nu we fanatiek aan het onderhouden zijn geslagen, is het alleen maar kommer en kwel op het spoor en is het woord betrouwbaarheid al lang geschrapt uit het boek van de spoorwegondernemingen.
Dat gaat niet zo snel inderdaad…
Engelengeduld om daar naar te kijken ook. 🙂
dat schiet idd niet op zo.
Hier zijn ze ook onophoudelijk bezig met het spoor, minder leuk als de trein daardoor niet rijdt, maar wel interessant om te zien!
groetjes,
Elmar
Het werk is nodig maar komt voor niemand goed uit.
’t Zal met deze machinerie altijd nog sneller gaan dan wanneer het handmatig gedaan moet worden.
Ik leef echt een beetje veel met je mee Sjoerd dat je deze week geen vrije dag kan opnemen. Wat een mooi weer in Nederland voor september. Plezante foto’s van deze trein. Albert is even stokbrood aan het halen voor ons ‘verlate’ ontbijt. Die gaat vast straks nog even kijken.
Grtz Mara
Het opmaken van een grindbed kost wat meer tijd dan het opschudden van dat dekbedje van mij. Ik heb het ooit meegemaakt in een vroeger huis dat aan het spoor stond. Precies de eerste nacht dat we er woonden kwam er zo’n machine voorbij. Ik had geen idee wat er gebeurde maar vreesde nooit meer een oog dicht te doen in dat huis. dat viel mee, in de acht jaren dat we er woonden zijn ze nooit meer terug geweest.
Het zal wel nodig zijn, er is altijd wat onderhoud nodig, of nazorg. Hier rijden geen treinen, heerlijk!
Niet alleen de kilometers duren lang. Een werkdag zal ook niet vanzelf gaan.
De rails ziet er ook behoorlijk roestig uit. Bij ons zijn ze ook bezig aan het spoor maar dan op andere wijze, want ze willen een tunnel er onder door maken zodat vrachtwagens niet meer per ongeluk met hun lading op de rails blijven staan (wat vorig jaar 3 keer gebeurd is en een hoop ongemak oplevert wanneer daar een trein tegen aan dendert).
Goed onderhoud is wel erg belangrijk in deze rijdende sector.
Fijne dag vandaag.
Mijn werk ligt langs de sporen en je kan niet geloven hoeveel onderhoud er aan is ; Bijna elke dag loopt er iemand rond !
ja, zo blijkt maar weer, niks gaat vanzelf!
En alles heeft zijn reden.
Het is wel veilig, zo langzaam.
Onderhoud is heel belangrijk bij deze gevaartes…