Oeps

Gisteren lag weer eens een factuur op de mat, van IDG in dit geval voor het fotoblad Zoom. Overigens het enige abonnement wat ik nog heb op het gebied van maandbladen. Het meeste doe ik via internet, en af en toe koop ik een blad wat ik interessant vind. Het eerste wat me opviel was het bedrag van 2.50 bovenop de factuur. Toeslag papieren factuur noemen ze dat. En nee dat blijkt geen toeslag te zijn voor die factuur, maar een straf omdat ik niet automatisch betaal. 10 edities van zoom die 5.50 per stuk kosten in de winkel. Dus 55 euro per jaar. Dat en in gedachte houdend dat niet iedere aflevering datgene bevat waar ik naar uitkijk, zeg ik dus dat abootje ook maar lekker op. En als er echt wat in staat wat ik wel wil hebben, koop ik dat toch gewoon in de winkel. Niet voor die 2.50, maar om het gaat om het principe. Ik geef geen machtigingen voor automatisch betalen voor zaken die toch maar eens per jaar plaatsvinden. Ze kunnen me de boom in. Dat is gewoon abonnees wegjagen. En denk nu niet dat we aan het besparen zijn in huize bVision, integendeel, maar ik vind wel dat veel van dit soort zaken te vanzelfsprekend aan het worden zijn. En ik werk daar niet meer aan mee. Marktwerking noemen ze dat.

24 Comments

  1. Ha Sjoerd,

    Gelukkig is papier net zo opdringerig als een telefoongesprek of je iets wilt afnemen of kopen. oma

  2. helemaal met je eens hoor, krijg de kriebels van die incasso’s. hou ik helemaal niet van.
    het blad krijg ik elke keer gratis via de postkamer hier, ooit iemand een abonnement genomen weten alleen niet wie,
    valt dus zomaar op mijn buro wel zo makkelijk.

  3. Overigens kun je ze ook een koekje van eigen deeg geven door de 55 euro te betalen en separaat die 2.50 euro over te maken. Als het dan een boete is die ze zo nodig willen innen, mogen ze er op deze wijze ook extra moeite voor doen. Waarna je nog altijd kunt opzeggen voor het volgend jaar. Is dit een idee?

  4. Dat noemen wij dus een boemerangeffect.

  5. wij geven wel incasso af, kan me niet overal druk om maken!

  6. Ja daar heb je wel een groot punt!
    Ik ben nu via de ako app ook lid van bladen. Dat is toch wel erg handig!

  7. ja, ik vind het een beetje een raar beleid.
    Ik ben zelf lid van de VPRO gids, maar betaal dat wel automatisch, en het wordt vaak elk jaar meer.
    Extra onkosten zijn er dan niet bij.

  8. Dergelijke bladen koop ik alleen zo af en toe eens in de losse verkoop. Het overkwam me na verloop van tijd te vaak, dat tijdschriften (bijna) ongelezen bij het oud papier kwamen, en daar zijn ze zeker te duur voor.

  9. Ik vind dat niet kunnen eigenlijk. Ben het wel eens met Chantal, ze mogen van mij best een online nota versturen per e-mail ofzo. Die betaal ik dan zo wel maar waarom moet alles met automatisch incasso zodat ik het niet meer zie voordat ik betaal?

  10. Ik vind die toeslag belachelijk omdat ze je maar 1 alternatief bieden, en dat is incasso, waarbij ZIJ dus aan het roer staan, en dat wil ik nu juist niet. Als ze me aanbieden een digi-nota te sturen ,wil ik wel om, maar ik geef GEEN incasso af, indien het niet verplicht is (zoals bij hypotheek). En wat betreft nummers, tja, het is altijd verrassend, niet elk nummer trekt e. Zoom heb ik daarom opgezegd, wij hebben nu twee abo’s op computergebied: iCreate en Advanced Photoshop. En de DD natuurlijk

  11. Ik heb ook een abonnement opgezegd. Hoe vaak je dan wel niet gebeld wordt met de vraag of je het toch wel zeker weet en of je niet voordelig nog wilt verlengen. Of een ander blad voor een voordelige prijs, grrrr.

  12. Ik ben het binnen een week alweer met je eens. Het ‘straffen’ omdat je niet automatisch laat overschrijven is te gek voor woorden.
    Zo ontnemen ze je praktisch de vrijheid van je eigen keus, en dat moet niet kunnen.
    Dat is ook een van de punten die ik Brein kwalijk neem.
    HEt laten afsluiten van een site, ontneemt mij de vrijheid van keus er naar toe te gaan, of om het niet te doen.

  13.  
    En eerlijk gezegd is ons niveau van fotografie niet langzaam aan wat hoger dan wat Zoom ons kan bieden? Ik heb tegenwoordig te vaak, dat ik een kop lees in het blad over een bepaalde techniek, me daarbij dan bedenk hoe ik dat zou doen en vervolgens tot de conclusie kom, wanneer ik het artikel toch lees, niets bijgeleerd te hebben. Ik ga Zoom ook opzeggen en iets beters zoeken. Zo zie je maar wat voor een sneeuwbaleffect zo’n papieren factuur kan hebben.

    Dat ze meer kosten moeten maken om een papieren factuur te sturen, daar kan ik me nog wel iets onder voorstellen, maar dat zou moeten leiden tot een korting op de prijs bij automatische incasso. En niet tot een verhoging bij niet automatische inhouding. Ze kunnen de factuur ook online aanbieden zo als zo veel bedrijven doen. Een beetje innovatie bij IDG zou op zijn plaats zijn.
     

  14. Ben het helemaal eens met je principe !

  15. Ja, het is te zot, daar gaan alle abonnees….
    fijne dag vandaag.

  16. Dat soort bladen kan je inderdaad beter los kopen.
    En ……. ik snap toch helemaal niets meer over hoe bedrijven met hun klanten omgaan, lijkt inderdaad soms wel of ze hun klanten willen wegpesten.
    Off topic, BEDANKT voor de hulp.

  17. Sat soort bladen kan je inderdaad beter los kopen.
    En ……. ik snap toch helemaal niets meer over hoe bedrijven met hun klanten omgaan, lijkt inderdaad soms wel of ze hun klanten willen wegpesten.
    Off topic, BEDANKT voor de hulp.

  18. Schandalig die extra kosten, maar je doet er niets tegen. De ANWB hanteert dezelfde opslag als je niet via incasso betaalt. Soms moet je met zaken leren leven, of anders toch maar die incassomachtiging afgeven.
    Vanuit Andalusië, saludos de
    Albert

  19. Daarentegen vroeg ik OnzeTaal laatst om de contributie niet meer te innen per papieren acceptgiro (die ik in het buitenland toch niet kan gebruiken) maar dat kon niet, de drukker stuurde die acceptkaarten uit. Dan ga je even praten met die drukker zou ik denken maar dat is blijkbaar te ver doorgedacht.
    Dat blad lees ik in de online versie, op de koop toe.

  20. Ze hebben geen personeel meer op hun postkamer. De loonkosten gedrukt en dan nog extra gaan vangen ook. Bij Digifoto Pro heb ik daar geen last van.

  21. Ha Sjoerd,

    Dat noemt men klantvriendelijkheid, ook als je belt voor info of service gaat de teller ook al lopen. oma

  22. Ze kunnen je toch ook een mailtje sturen met factuur, dat is een stuk goedkoper en zo jagen ze niemand weg.

    Love As Always
    Di Mario

  23. Het is ook te zoet voor woorden, dat dit nu al online staat. Het zit je hoog. Maar je hebt gelijk.

Geef een reactie