Opel Olympia 1935 – 1952

bVision Photography

De Opel Olympia was eigenlijk het grote succes voor Opel, en eigenlijk ook de reden dat het merk nog bestaat. in 1935 rolde het eerste model van de band voor de luttele prijs van zo’n 2500 mark. Technisch gezien was het een waar wondertje, een van de eerste auto’s voorzien van een zelfdragende carrosserie. Ondanks de crisisjaren en de nasleep daarvan was de auto een groot succes. In 1940 ging de fabriek over op de productie van oorlogsmaterieel en op het einde van de oorlog werden de fabrieken door de russen ontmanteld en voor een groot deel meegenomen. De productie kwam na de oorlog dan ook moeilijk op gang. Maar dankzij de hulp van moederbedrijf General Motors werd toch weer verder gegaan waar men gebleven was, zelfde model als voor de oorlog dus. Pas in 1951 kwam er een nieuw model uit met veel chroomwerk, en afgekeken van de Opel Kapitän van de vorige week. Vanaf 1953 wordt de Olympia vervangen door de Olympia Rekord, welke later gewoon Opel Rekord werd.

bVision Photography

21 Comments

  1. De eerste is een cabrio… zo te zien… dat is natuurlijk wel heel erg cool… wel een opvallend kleurtje…maar ook weer mooi… de blauwe… als die er ook is in cabrio uitvoering-spreekt me ook wel aan …..erg mooie auto’s en inderdaad herken ik hem van de Kuifjes boeken…Ik wil deze ook in mijn Virtual Garage…Agnès

  2. oma

    Ha Sjoerd,

    Een mooi stukje geschiedenis, zo kom je opeens bij het merk wat erg populair is geworden.
    Klopt de kleur van de eerste foto wel?
    In de jaren 30 waren de autos toch veel donkerder van kleur, kanarie geel is meer van deze tijd. oma

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.