Sterk, economisch en ruimtelijk lezen we op de site van microcar museum. Maar in werkelijkheid behoorde deze auto’s inderdaad tot de dwergauto’s. Het ontwerp was van de broeders Otto en William Maisch. Het zou de laatste auto zijn die dit concern maakte. Ze waren te klein om te overleven en stopte in 1958 met de productie om verder te gaan in het maken van motoren, dat was wat voor de broeders brood op de plank bracht. De auto was overigens ook verkrijgbaar in een versie met minder cc’s en vermogen. De aandrijving gebeurde door een 2 cylinder tweeslag 450 cc watergekoelde Heinkel motor. Deze 18 pk sterke motor tilde het autootje naar een respectabele 95 km/uur. De absolute top.
Gebouwd werden deze Duitse auto’s in Pfäffingen-Tübingen. De auto’s stonden bekend om hun mankementen. Soms werden zelfs hele auto’s vervangen in plaats van gerepareerd. Vooral de stuurinrichting was een zwak punt van deze auto’s. De vervangen auto’s diende dan weer als sparepart(donor auto) voor andere defecte… Uiteindelijk stopte ook de productie van motoren en scooters in 1986 en werd Maico historie. foto’s zijn afkomstig van de site van het microcar museum
Wie er één weet , Bericht mij aub . Om te zien en misschien wel om te redden .
Grtjs Hkorpershoek Mzn Oud Beijerland 1947
Een Maico heb ik in 1965 gehad.Het was de auto van mijn vader. Eerst heb ik de bekleding en het hemeltje vernieuwd .De schade die aan de spatschermen is onstaan dor dat men de auto al wippend hebt willen verzetten moest ook worden hersteld hetgeen resulteerde in hestel en volledig spuiten in de kleur geel met een groenig tintje .Een half jaar mee gereden maar vanwege terugkerende lekke koppakingen aan de kant “gezet” .Hem ingeruild bij Baris ad Hoofdweg in Rotterdam ve Morris”Mini met een grote uitaatls ik hem ooit weer tegenkom is de mjne herkenbaar uit de vier duizend die er ooit van gemaakt zijn .
Ik moet je bekennen dat ik nog nooit van deze auto heb gehoord. Jammer dat ie niet meer leverbaar is, want hij zou handig zijn in de grote stad (Maastricht of Amsterdam) om zo maar even te parkeren in een klein ‘gaatje’. Voorlopertje van de Smart. Trouwens toen ik de foto zag, moest ik meteen aan een Goggomobil denken. Je snapt mijn denklink?
Voor morgen werk ze.
Groeten
Albert
De eerste auto met lucht aandrijvingen.
Ha Sjoerd,
Voor mij ook een onbekende telg uit de auto wereld.
De Heinkel motor wasvan oorsprong een vliegtuig motor fabriekant. oma
Dat ziet eruit dat motortje! Daar kom ik niet mee in Nederland denk ik. 😉
Als je me op basis van de eerste en de derde foto had verteld, dat het een trapautootje van de verkeerstuin was, dan had ik je ook meteen geloofd. 🙂
veiligheid was toen nog geen item, ik heb liever de motor voorin dan in mijn nek!
het is wel een schatje om te zien……….
hé, echt een heel leuk wagentje!
En later kwamen de smarts, maar of dat een succes is weet ik niet. Ik hou wel van klein en wendbaar.
daar wil ik wel eens een proefritje mee maken, maar niet op de autostrade wegens toch wat te traag voor deze tijd.
Nog nooit van gehoord. Ziet er wel grappig uit, maar als ik hoor over de mankamenten, dan is het niets voor mij.
Love As Always
Di Mario
Ik heb er ook nog nooit van gehoord, maar leuk om te zien is hij in elk geval wel.
95km per uur. Wat een snelheid 😀 Dat zou nu iedereen belachelijk vinden.
Dit type ken ik dus totaal niet… wel grappig
Nooit van gehoord, maar het ziet er uit als iets van de kermis.
Tja een auto met veel mankementen heeft geen lang leven.
Toch een leuk karretje Sjoerd, bewaar hem maar goed.
Fijne zaterdag.