1.0 liter – door Frank

Tja zeg nooit nooit. Als iemand mij een jaar geleden had gezegd dat ik zo rond deze tijd in een auto met een 3 cilinder 1000cc motor zou rijden, dan had ik waarschijnlijk met een tikkend gebaar naar mijn voorhoofd hem voor gek verklaard. Maar toch is het zo, inmiddels heb ik al meer dan 7500 km “3 cilinder” er op zitten, en ik moet zeggen ik ben er helemaal weg van. Zo als ik er nu tegen aankijk, mogen ze mijn auto vervangen zolang dat motortje maar in de nieuwe zit.

Deze motor is zuinig, heeft weinig co2 uitstoot, accelereert soepel en vlot, en maakt eenmaal op snelheid weinig geluid. Dat laatste vind ik wel fijn. Een paar jaar geleden nog, zijn mijn vrouw en ik eens een proefrit gaan maken in een kleine stadsauto met een 3 cilinder motor. Het was net een tractor. U begrijpt dat ik er nogal sceptisch tegen aan keek toen de Ford dealer hier in de buurt, me uitnodigde om toch nog eens een proefrit te maken in een “3 cilinder”. Het was liefde op het eerste gezicht, van die motor heb ik zeker geen spijt. Op autoforums lees je weleens reacties dat je zo’n motor niet serieus kunt overwegen. Dat kan niks zijn, als je daar mee wil doen dan moet je een “echte” motor onder de kap hebben, maar niks is minder waar. Bij het optrekken dan maakt de motor een beetje roffelend geluid net als de motor van zo’n zware Amerikaanse wagen, maar dan wel veel zachter, en eenmaal op snelheid, en dat gaat vlug, dan zoemt het zachtjes onder de motorkap. Even inhalen is ook zo gepiept en aan de pomp hoef je niet eerst een persoonlijke lening af te sluiten om te kunnen tanken, dat terwijl de auto volgens kenteken toch bijna 1300 kg weegt.  Hieronder een foto van een opengewerkt exemplaar van deze motor, het fotootje heb ik bij de fabrikant geleend.

14 Comments

  1. oma

    Ha Frank,

    Niks mis mee met een lichtere motor.
    In NL. mag je toch max 130, waarom een zou je dan 3 liter motor nodig heben?
    Heb een Renault 5 gereden met een 1000cc, liep 1 op 20. oma

  2. frank-103

    Steeds kleinere motoren, daarmee bespaar je een boel geld op benzineverbruik. Maar wat bij 100.000 kilometer, moet hij dan voor een paar duizend euro gereviseerd worden zodat je het hele financiële voordeel in een keer weer kwijt bent? Of levert het ding niks meer op bij inruil? Over een paar jaar zullen we het weten!

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.