bVision Photography

Wie kent ze nog, die eerste Saab’s 92, met zo’n heerlijke pruttelmotor erin. 750 cc, driecilinder tweetakt, maar lopen als een kievit. Je hoorde ze al van ver aankomen. Dat is met de Saab 96 op de foto’s eventjes anders, deze beschikt over een viercilinder 1500 cc sterke Ford Taunus motor. Gisteren had ik hem op weg naar de winkel al zien staan en dacht op de terugweg nog van hier moet je wezen. In Houtem-st. Gerlach stond deze mooi te wezen.

bVision Photography

Hij mag dan ook linea recta naar mijn virtuele garage, waar hij volgens mij een ereplaats krijgt toebedeeld. Het is een legendarische auto en groot gemaakt door rijders als Erik Carlsson, Simo Lampinen, Per Eklund, Pat Moss-Carlsson, Tom Trana, Stig Blomqvist en Carl Orrenius. De RAC rally’s, East African Safari, Monte Carlo, overal stond deze wagen aan de start en bewees hij zijn betrouwbaarheid. Jammer dat het niet echt mocht baten, volgens mij is het einde oefening voor het merk Saab.

click to see the pictures big

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog

15 Comments

  1. Ha Sjoerd,

    Als of je niet bent weggeweest.
    Deze Saab is wel heel mooi gerestaureerd.
    De huidige motor maakt hem wel geschikter voor het huidige verkeer.
    “UG”slaat zeker nog op de oude tweetaktmotor 🙂 oma

    Ot, je bent meer dan welkom met een verzoek.

    oma
  2. Ôh, wat een prachtige auto…
    Wij hebben ook een hele tijd een saab gehad (goh, welk type was het nu ook weer.. 9000i..? suf, ik ben het nu, na 6 jaar alweer kwijt :-/) maar hij kwam op een “goed” moment in 2007 niet meer door de APK en de reparatie werd duurder dan de waarde :-/ Jammmmmmer, het was een hele prettige auto, in alle auto’s die we daarna hebben gehad, hadden de kinderen wagenziekte, daarvoor met de saab nooit..
    Jammer ook dat de hedendaagse auto’s zo gestroomlijnd moeten (?) zijn, dat deze modellen niet meer gemaakt kunnen worden. Zoveel esthetiek! Maargoed… Vast beter voor t milieu, dat gestroomlijnde.

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.