DAF 66 Coupé
DAF 66 Coupé

DAF 66 Coupé

bVision Photography

Ik weet sinds de vorige week dat sommigen een daf spug lelijk vinden, maar het blijft vergane glorie. Nederlands erfgoed. Tijdens zijn leven zijn er diverse verklaringen voor het woord DAF verzonnen. DAF stond destijds voor van Doorne’s Automobiel Fabrieken. maar de volgende kwamen ook voor:

  • DAF: Dagelijks Andere Fouten
  • DAF: Daverende Afgedankte Fiat
  • DAF: De Arbeiders Fiets
  • DAF: Domme Afgedankte Flikker
  • DAF: Domme Arrogante Fout
  • DAF: Dag Auto Fabriek
  • DAF: Duwen Anders Fietsen
  • DAF: Door Aktie Fit
  • DAF: Door Aanduwen Fel

en dan heb ik de ergste eruit gehaald

Deze DAF 66 Coupe superluxe uit 1976 werd door RIA op de foto gezet, en wordt hier met medeweten van de eigenaar nog eens goed in beeld gebracht. Ik heb respect voor mensen die dit soort auto’s in stand en rijdend proberen te houden.

click to see the pictures big

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog

16 reacties

  1. AD

    In de loop van 1954 zijn bij D.A.F. In Eindhoven een aantal zeer bekwame medewerkers onder leiding van Hub van Doorne begonnen met de ontwikkeling van de DAF personenauto. Ing Joan van der Brugghen speelde een belangrijke rol voor de techniek, terwijl Wim van den Brink de styling voor zijn rekening nam. Het resultaat werd op de RAI van 1958 aan het publiek getoond.
    De DAF 600 met Volautomatische aandrijving. De auto had een zelf-ontworpen en zelfgebouwde 600 cc. Luchtgekoelde boxermotor. De bediening van de auto was bijzonder eenvoudig gehouden.
    De reacties waren enorm positief. De productieplannen moesten in korte tijd worden vergroot. Alles leek op rolletjes te gaan. De pogingen om iedereen in de auto te krijgen mislukten door een aantal factoren: Het totale gebrek aan Nederlands Chauvinisme, waardoor alles wat uit het buitenland komt beter zou zijn dan een Nederlands product. Dit is een eigenschap die in de ons omringende landen bijna niet bestaat. Ook met de trucks heeft DAF deze moeilijkheid moeten overwinnen. Een reclamecampagne die jongelui blijkbaar niet aansprak. Een minachting van de Automaat, een schakelbak is veel sportiever enz. enz… Alle mogelijke loze argumenten om maar vooral geen unieke Nederlandse auto te rijden. Later toen men zwaardere motoren ging toepassen en de carrosseriën in Italië liet ontwerpen wonnen de auto’s aan populariteit. Talloze sportieve successen waren blijkbaar ook niet genoeg om het, vooral Nederlandse, koperspubliek over de streep te halen. In landen als Frankrijk en België spraken de sportieve successen wel aan. De oliecrisis en de pessimistische uitspraken van de toenmalige Minister President den Uyl gaven mede de doorslag om de personenautodivisie te verkopen aan Volvo Personenauto, Zweden. Om winstgevend te zijn moest men, op korte termijn, het productieaantal verdubbelen. Dit bleek onhaalbaar voor een relatief kleine autofabrikant. Dat betekende het einde van de Nederlandse personenauto-industrie. Ook mag niet onvermeld blijven dat de Automatische Transmissie (tegenwoordig CVT genaamd), te danken is aan DAF’s activiteiten op het gebied van de personenwagen. Een enorm succes dat door toepassing ervan door autofabrikanten wereldwijd dagelijks nog word toegepast. (Inmiddels meer dan 50.000.000 keer).
    Er zijn in Nederland de nodige pioniers bezig geweest om een Auto-industrie op te zetten. DAF heeft samen met enkele grote maak-industrieën een vliegwielfunctie hierin gehad. Het is goed om te zien dat DAF nu de meest succesvolle Truckfabrikant van Europa is. Als onderdeel van het grote Amerikaanse Paccar worden deze successen nu wereldwijd uitgedragen.

  2. Goede morgen Sjoerd, in Veere woont een oude dame die nog drie dafjes in haar bezit heeft, echt oude en geen Volvo. Ze rijdt nog regelmatig in die auto’s rond.
    Maar ik weet niet of ik daar nog een foto van kan maken, want ze staan niet op de straat, dus dat is wat lastig.
    Ik wens je een fijne zaterdag toe.

Reageren mag, maar hou het netjes...

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.