bVision Photography

Day of MonthDe Peugeot 203A was na de tweede wereldoorlog het eerste nieuwe model wat door autofabrikant Peugeot in de markt werd gezet. Het was een opvallend moderne auto met een mooie stroomlijn. Het was ook de eerste Peugeot met een zelfdragende Carrosserie. Ook de 1290 cc overvierkante motor, die 42 pk kon leveren was geheel nieuw. Onafhankelijke wielophanging en een mooi gesynchroniseerde 4 versnelling bak maakte het geheel af. In Maasbracht vond ik het duo wat deze week hier mag rondrijden. De voorste uit 1953 en bijna rijklaar. Aan de achterste uit 1951 moet nog wat gebeuren. Volgens mij zijn ze een paar jaar geleden samen verkocht en staan ze hier bij de nieuwe eigenaar.

bVision Photography

Bij een overvierkantemotor is de boring groter dan de slag. Doordat de zuigers tussen het onderste dode punt(ODP) en het bovenste dode punt(BDP), een relatief korte afstand hoeven af te leggen, duurt een volledige slag veel korter. Veel caravanbezitters weten dat je met zo’n motor een hoog vermogen kunt leveren, dankzij een hoog toerental en een betere luchtdoorstroom van de cilinder. Aan alle voordelen zit ook een nadeel, de motor heeft even tijd nodig om op temperatuur te komen.

click to see the pictures big

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

voor de liefhebbers nog een klein filmpje. weliswaar in het duits, maar wel mooi.

15 Comments

  1. Toen waren auto’s nog onderscheidend van elkaar. Mooie modellen. Nu lijken veel fabrikanten hun wagens te maken zoals de concurrent het ook doet. Kijk naar de Franse wagens nu.
    Deze wagens zien er nog zeer goed uit.

Reageren mag, stay safe!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.