bVision Photography

Day Of MonthDi Mario kon het niet over zijn hart verkrijgen om deze geweldige auto, een Citroên ID20 Break Luxe op de foto te zetten, opmerkelijk, want van dit type rolde deze maand 60 jaar geleden de eerste exemplaren van de band. Hij schreef mij hierbij het volgende:

Sjoerd.
Ik vind het een plaatje… ik zag hem zomaar staan in Apeldoorn.
De auto knipoogde zelfs naar mij.
Hij zei.. ik sta hier speciaal voor Sjoerd…
Love As Always
Di Mario

bVision Photography

De Citroën ID/DS is ontworpen door de Italiaan Flaminio Bertoni. Overigens ook nog heel wat andere exentrieke modellen voor Citroën. Door sommige gedefinieerd als de mooiste auto ooit. En mooi was hij zeker. Ik zal nooit mijn eerste rit vergeten met een DS21 in het Zeeuwse Haamstede. Als een prins, ik was geloof ik een jaar of 10, zat ik achterin terwijl deze auto fluisterzacht naar de camping reed. Daarna heb ik altijd een zwak gehad voor dit model.

bVision Photography

De ID break op deze foto is eigenlijk een iets goedkopere uitvoering van de DS. Motorisch wat lichter en meer geschikt voor het Franse belastingstelsel in die tijd. Maar even excentriek als je naar de uitvoering kijkt, de fameuze stuurbollen, het vederlichte weggedrag. Een van de weinige auto’s waarvoor geen drempel te hoog is. Hij negeert deze stelselmatig…

bVision Photography

Het pientere het pookje hier is de stuurschakeling, wat eigenwijs, maar meerdere Franse automodellen zoals de Peugeot 404 hadden dat ook.

bVision Photography

Een Citroën ID Break heeft drie kentekenplaten. De stationwagen-uitvoering van de DS heeft namelijk een in twee delen open te klappen achterkant, waarbij het onderste deel in gesloten toestand verzonken ligt ten opzichte van het bovenste deel. De kentekenplaat is hierdoor lastig zichtbaar en daarom is er ruimte om een tweede, liggende kentekenplaat te monteren. Zelfs de kentekenverlichting is hier op aangepast.

click to see the picture big

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

13 Comments

  1. Ik kan er niks aan doen Sjoerd, mijn opa zei altijd over de Citroën, hoe meer snufjes hoe vaker je in de garage staat, hahahaha

    Want ja, aan de overkant van hun huis stond er ook eentje, later model denk ik dan, seventies, maar ik vond de auto altijd zo mooi, en dus zei hij dat tegen mij… en elke keer als ik er eentje zie rijden, denk ik…

    X

Reageren mag, stay safe!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.