In de tijd dat het niet normaal was dat er in ieder gezin een auto was, en je zoals hier bij de voormalige Staatsmijn Emma, ook niet altijd in de buurt kon gaan wonen, werden de mensen thuis, of in de buurt van hun huis opgepikt om te gaan werken. Dit gebeurde meestal met tweederangs, wat oudere bussen, zoals ook bij het busstation van de Staatmijn Emma te zien is. Niet allemaal netjes dezelfde bussen, zoals bij het reguliere streekvervoer, maar een allegaartje van bussen. Dit werd allemaal geregeld via de afdeling groepsvervoer. Ikzelf heb nog een aantal jaar gebruik hiervan mogen maken in de tijd dat ik net begonnen was bij DSM. Daarna werd dit vervoer op versnelde wijze afgebouwd…

click to see the picture big

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

20 Comments

  1. Ik zou dat eigenlijk niet meer weten of dat vroeger ook in Leiden was. Weet alleen nog dat de busonderneming Eltax heette net zoals de taxi’s. Off topi, moest gisteren nog aan je denken bij de huldiging van Cees Schrama een van de samenstellers van het boek de Leidse Jazz Geschiedenis

  2. Het is duidelijk een verzameling van bussen, doet me denken aan de Bruynzeel in Zaandam, daar had me ook groepsvervoer.
    Las dat er in Heerlen komt toch geen standbeeld voor het mijnverleden.
    Lijkt me best wel een teleurstelling voor vele. Hans

    Ot. Je verzoekje ligt op de Bank voor de volgende show.
    De shows staan allemaal op: http://logbankje.nl

    logbankje
  3. De foto doet me denken aan het busstation naast het Rotterdam Centraal Station.Tegenover het PTT-gebouw stonden er zeker 20 te wachten. Maar dan heb ik het over mijn jeugd, dus lang geleden. Ik kan echt genieten van oude foto’s.
    Lieve groet

    Kakel
  4. Het fenomeen dat het werkvolk met bussen aangevoerd werden om te gaan werken dat ken ik ook nog.
    Opgegroeid aan de rand van een industrieterrein, busladingen werden aangevoerd bij de Heineken en de Michelin.

  5. Bij de Hoogovens (Tata) rijden nog altijd hun bedrijfsbussen 3x daags de plooegendienst, daarbij de kantoordienst en of die tegenwoordig samen is met de dagdienst weet ik niet. Voorheen toen ik er werkte hadden ze ook zo’n achterlijk systeem met een busstation. Alle bussen uit de provincie reden daar naartoe en dan moest er overgestapt worden op de bussen die over het terrein reden. Nadeel, 1 bus te laat – iedereen te laat. Nu rijden alle bussen gewoon door en zetten ze de mensen direct op het terrein uit. Scheelt een kwartier.

  6. Ha die Sjoerd,

    wt een mooie foto!
    Al die verschillende bussen op een rij.
    Toch maar mooi elke dag opgepikt en naar je werk gebracht.

    leuk, dat jij dat ook hebt mee mogen maken.
    Dag!
    Groet van Marlou

    .

  7. Goede morgen Sjoerd, ja er reden ook altijd busjes naar de grote bedrijven en naar de havens waar ik woonde vroeger. Ik weet niet of dat nog steeds gebeurt bv met van die kleine busjes, de uitzendbureaus doen dat geloof ik nog steeds, maar zeker weet ik dat niet.
    Wel een mooie foto vanuit die oude tijd, bussen met een neus, dat is lang geleden zeg 🙂
    Fijne maandag gewenst.

Reageren mag, stay safe!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.