click to see the picture big

bVision & Photography

De traction Avant was natuurlijk het paradepaardje van Citroën, het was dan ook moeilijk om daar een opvolger voor te vinden. De ontwikkeling van deze DS serie duurde dan ook maar liefst 18 jaar. De auto werd op 5 oktober 1955 geïntroduceerd op de autosalon van Parijs en was meteen een hit. Het was de eerste auto met schijfremmen aan de voorzijde. De auto wordt echter vooral geroemd vanwege de hydropneumatische wielophanging en de semiautomatische schakeling, schakelen moest, maar koppelen ging automatisch. De DS 19 won de rally van Monte Carlo in 1959 en in 1966. En dat kwam niet alleen maar door door de hydroliek, maar vooral door de bouw. Het was een auto die gebouwd was om zijn techniek. Zo was de wielbasis voor groter dan achter. De prijs van zo’n DS19 cabriolet is in nieuwstaat ca 170.000 Euro. Maar als je dat kunt missen is het een ideale en vorstelijke cabrio. Ik zou hem zo willen ruilen voor mijn MG. Ik heb ooit het genot gehad om al kleine jongen achter in een DS 21 door Haamstede te mogen rijden. Dit is me mijn hele leven bijgebleven… Zo’n liefde sterft nooit. Geen van de huidige Citroëns kan hier aan tippen, geen enkele Citroën, de SM van Cruijff uitgesloten, maar dat is een verhaal apart, heeft de reputatie van de DS serie ooit kunnen overtreffen. De credits voor deze foto’s gaan naar Susan van Morgaine’s Passions die deze trouwauto op de gevoelige plaat heeft vastgelegd in het Vondelpark in Amsterdam.

click to see the picture big

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

15 Comments

  1. Ik heb gisteren een donkerblauwe ds cabrio zien rijden op de A9. Bijzonder fraaie auto. Zelf heb ik maar 1 keer een klein stukje meegereden in een ds, helaas heb ik niemand in familie of vrienden met een Franse auto.

    Frank-103
  2. Ik heb deze in Amersfoort zien rijden, Susan komt hier regelmatig in de sta.
    Ik twijfelde nog, maar het kenteken kwam me zo bekend voor “DR” die had ik al gezien in de mail.
    Wat grappig. Hans

    logbankje
  3. Dit is echt weer het betere werk. Heel mooi!
    In mijn tienerjaren heb ik ooit eens een lift gekregen in een ‘snoek’. Dat was een onvergetelijke belevenis, vooral omdat het in een flinke vaart over niet al te brede, maar wel tamelijk bochtige Friese plattelandswegen ging … 🙂

  4. Ik zit te gniffelen hier Sjoerd, nu snap ik hem! Wat ben ik toch een nitwit als het om auto’s (of computers) gaat, hahahaha

    1. Ik wist dat het een Citroën was toen ik hem zag.
    2. Het was ontzettend heet die dag
    3. Ik zag die auto, of dat bloemenhart op de achterkant en dacht, even foto’s nemen.
    4. Ik was al aan het zoeken naar het bijhorende bruidspaar wat ik niet heb kunnen vinden overigens.
    5. Ik dacht, het is maar een auto, jammer dat het bruidspaar in geen velden of wegen is te bekennen.

    Ben ik nu erg? Of ben ik erg, als ik even moet raden, denk ik dat deze foto is gemaakt in de zomer van….. 2011? Kan ook eerder zijn of iets later, maar zo oud zijn ze al! <3

    Leuk om jouw liefde en passie hierin te voelen, wat ik dus echt niet wist! En de geschiedenis gaat nu ook leven alsnog.

    X

  5. Ja, ze zijn Schitterend… helemaal dit lieftallige sportmodelletje (al is een verkleinwoord bij dit plaatje misschien ongepast :))

    M’n dochtertje en haar vriendinnetje praatten laatst over een schoolgenootje dat (fonetisch) “DS” heet.. ik hoop maar dat ze naar de auto genoemd is, je kind ‘Godin’ noemen gaat me wat ver 😉

Reageren mag, stay safe!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.