Een relais is een door een elektromagneet bediende schakelaar die een willekeurig aantal schakelcontacten kan openen of sluiten.

Ik heb geen spanning nodig om te schakelen. Dat heeft het onderstaande relais wel nodig. Vroeger een onmisbaar component in vele schakelingen, maar vandaag kan dat ook anders. Vroeger gebruikte men een relais om door een kleine spanning op een spoel te zetten, een anker aan te trekken en op die wijze een grote spanning te kunnen schakelen. Begrijp me niet verkeerd, zo worden ze nog steeds gebruikt, maar er zijn ook alternatieven voorhanden.
Als voorbeeld hiervan noem ik de lichtgevoelige LED’s welke lampen voor buiten aan of uitzetten. Op basis van het buitenlicht word een lichtgevoelige led of diode aangestuurd welke op basis van lichtgevoelige transistoren uiteindelijk een triac aanstuurt die de 230 Volt van een lamp aan of uit zet.
Mij ging het alleen maar om de foto van het relais wat ik toevallig bij wat opruimwerkzaamheden aantrof.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

14 Comments

  1. Ik heb enorm veel relais in m’n handen gehad en vooral schakelschema’s daarvoor getekend. Veel relais kon je ook intern omprutsen van 4x maak en 4x verbreek naar bijvoorbeeld 3x maak en 5x verbreek. Ze worden nog steeds gebruikt voor het schakelen van grotere stromen. Verder zijn relais een stuk van een parcour zoals bij de estafette. In Frankrijk staat op veel chauffeurscafé’s ‘relais’.

Reageren mag, stay safe!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.