Deze Opel Kapitän werd gespot door Di Mario, hij kon het niet nalaten om deze op de foto te zetten. Voor vandaag dus een nieuwe telg uit de diverse automodellen die reeds in mijn virtuele garage staan. Dit type Opel Kapitän was de P2 in een hele reeks van modellen met deze naam. Uiteraard de opvolger van de P1, maar toch wat verfijnder. De productiejaren liepen van 1953 tot december 1963. Met een redesign van de body, een ander grilletje kon hij weer even verder. Kleine jongens waren het niet en de nieuwe overvierkante 2.6 liter in lijn zescilinder motor was een ware krachtpatser. Een auto die een flinke aanhanger kon trekken.
Dat had uiteraard ook wat nadelen zo’n grote bak, 12 liters super, als je zuinig reed en niets erachter had hangen. De Kapitän P2 kende ook een record, van geen enkel model uit deze serie werden er ooit meer verkocht. Topjaar voor Opel was in dit segment 1960, met de meest verkochte auto’s in Europa. Dat woog niet op tegen de verkopen van de Opel Record en de Opel Kadett, maar die waren in een veel lager segment, dat van de gewone man, ingedeeld. De Opel Kapitän de luxe op de foto is afkomstig uit 1963.
di mario
From August 1959 to December 1963, Opel built 145,618 units of this Kapitän series. No other Opel Kapitän model, before or subsequently, achieved such a high production level.[6]
The large Opels were never dominating players in their market segment on the same scale as the smaller Rekord and Kadett models, possibly due to the strength of Mercedes-Benz in the big car sector.[7] Nevertheless, the highpoint for the big Opels was 1960 when together the Kapitän and Admiral were Europe’s top-selling six-cylinder saloons, with nearly 48,000 sold.
Wat een super auto, ook qua kleur, al zag je dat toen veel, maar veel zie je deze niet rijden nee… En het is een opel, hahaha daar heeft mijn moeder jaren in gereden, een Opel Kadet 😉
X
Heel mooi. Kleur ook, ik vind hem wel iets weghebben van de peugeot 404, die wij ooit in deze kleur hadden 😉
Een pracht auto, nog ingezeten als kind.
Ik klein en de auto zo groot, een pracht auto. Hans
Je garage wordt almaar voller en voller en ik denk dat Di Mario verantwoordelijk is voor de helft daarvan. Volgens mij heeft hij een bepaalde aantrekkingskracht op oude auto’s. Een soort magneet. Ook een gave, hoor (-:
Prachtig wagentje.
En dan nog eentje die letterlijk in de bloemetjes is gezer
Weer zo’n karakterbak die ze tegenwoordig niet meer weten te maken….
Fijn weekend.
Dat lijkt me wel irritant rijden met die bloemstuk op de motorkap, het zal vast zijn reden hebben.
Mooie foto’s van DiMario! Die kaptein en de commodore waren de meest luxe Opels, zelf heb ik het maar tot een Record uit 1974 geschopt, en daarna een E Kadett. Rond die tijd (1995) roesten Opels meer dan een Fiat of Alfa en ben ik overgestapt op Ford, waar meeste Opel rijders nu volgens mij Toyota rijden. Zo is Opel haar Nederlandse nummer 1 positie kwijt geraakt en zal ze die ook niet meer terug krijgen. Maar zo’n Kaptein blijft een schitterende auto!
Goede morgen Sjoerd, ja ik ken die auto nog wel van vroeger. Dat rood was toen bijna shocking. Want ik die tijd waren de meeste auto’s zwart voor zover ik me herinner. Maar dat kan ook zo geweest zijn in mijn herinnering, want de paar auto’s die bij mij in de buurt reden in de vijftiger jaren waren zwart..
Mooie bak om in te trouwen.
Ik wens je een fijn weekend toe met de kleine meid.
He Sjoerd.. ik was hem alweer vergeten.. Maar de schoonheid van de auto spreekt me meteen weer aan.
Love As Always
Di Mario
he Sjoerd,
ik zag deze auto nog nooit
maar vindt het wel een mooie die zeker in je virtuele garage mag
Eén @->- voor jou
Ja, dat is een mooie, zeker als trouwauto….!!
Fijn weekend Sjoerd.