U leest het hopelijk goed, er staat bij en niet door. We zijn zo afhankelijk geworden van stroom dat we ons niet realiseren dat er aan die afhankelijkheid ook nadelen zitten waar we niet bij stil staan, en dat de ene cent die we nu goedkoper zijn de oorzaak ervan is dat we wellicht meer storingen kunnen krijgen. Predictive Maintenance zou hier moeten plaatsvinden, maar door het zo goedkoop mogelijk willen leveren en de concurrentie die ontstaan is bij leveranciers en producenten, schiet dat er wel eens bij in. Predictive Maintenance is eigenlijk het voorkomen en voorspellen van storingen die kunnen optreden. Om een voorbeeld te geven zijn er eigenlijk drie momenten waarop je iets gaat vervangen. Ik hebt als voorbeeld een trafo die gemiddeld twintig jaar meegaat, wanneer vervang je die:
1 – je doet regelmatig een APK en baseert hierop de tijd dat deze trafo vervangen moet worden (Predictive Maintanace)
2 – je vervangt deze trafo zo rondom zijn twintigste levens jaar (Preventive Maintenance)
3 – je vervangt de trafo wanneer deze uitvalt door een defect (Corrective Maintenance)
Aan alle drie de methodes hangt een prijskaartje, waarbij uiteraard nummer 1 het duurste is, maar nogmaals dit is een voorbeeld zonder risico matrix. Je moet dit uiteraard doen voor alle componenten in de stroomvoorziening. En als de concurrent het anders of goedkoper doet… dan krijg je verstoringen zoals gisteren in en rondom Amsterdam. Een storing is nooit echt te voorkomen, maar er hangt altijd een prijskaartje aan vast. En als je zelf echt afhankelijk bent van stroom kun je daar middels een UPS (Noodstroomvoorziening voor 230V) zelf een voorziening mee treffen, maar ook hier hangt een prijskaartje aan. Maar daar hebben de twee slachtoffers niets aan… Wat de echte oorzaak hiervan is wordt nog nader onderzocht.

click to see the pictures big

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

19 Comments

  1. Het is natuurlijk te betreueren dat er als indirect gevolg van die stroomstoring slachtoffers zijn gevallen, maar daar wordt hopelijk lering uit getrokken. Echter: net zo min als 100% veiligheid kan worden gegarandeerd, kan een 100% storingsvrij netwerk worden gegarandeerd, lijkt me.

    1. Dat het voorkomt is niet zo erg, een storing in de netspanning kan altijd voorkomen. Maar dat het zo’n omvang heeft aangenomen bevreemd me. Er moeten toch meer schakelmogelijkheden zijn in het net rondom Amsterdam.

  2. Gelukkig zijn er erg weinig storing in onze nutsvoorzieningen.
    Het probleem van 112 was dat men in 3bergen niet is ingesteld dat men veel mobiel wordt gebeld.
    Een leermoment omdat te veranderen, door zendmast herkenning te gaan gebruiken.
    Waarvan ik dacht dat dat al werd gedaan, voordeel is dat de hulpdiensten van ook sneller ter plaatse zijn op de gewenste locatie. Hans

    logbankje
  3. Zucht…ik word hier zo moe van. En dat zijn dan zogenaamd de mensen die er verstand van hebben. Eén troost: op het spoort werkt het precies zo (mijn broer is beveiliger van treinverkeer.)
    Warme groet.

    Kakel
  4. Ook dit is een beetje aan mij voorbij gegaan, ik beken, dat ik alweer enige dagen het nieuws mis eerlijk gezegd, zag wel een paar vrienden op fb met storing, maar verder weinig en aangezien Almere hier heel goed in is, met zijn storingen… maar dit is dus verontrustend.

    X

  5. Goedemorgen Sjoerd,

    dank je wel voor je lesje verschillende maintenance.
    Eigenlijk logisch, maar nu even duidelijk gemaakt.
    Sja… wat zou er in Amsterdam gebeurd zijn? Een storing in de Hemweg.
    En die doden?

    Lijkt me allemaal niks!
    Daarom: warme groet van Marlou

    .

  6. Onder andere veroorzaakt door de marktwerking, Die doden zijn zeker te betreuren. Het is hoe we als mens door geslagen zijn in onze afhankelijkheid van de door ons zelf bedachte technologieën. Als het mis gaat gaat het ook echt mis.

  7. Als dat energiebedrijf de kosten die ze veroorzaakt heeft bij andere partijen in rekening gebracht zou krijgen, dan zal ze voortaan een andere rekensom maken. Denk bijvoorbeeld aan vele treinreizigers die de hele dag nauwelijks van en naar Amsterdam konden reizen, waardoor het bij ons op kantoor, maar ook bij andere kantoren, in winkels en op scholen, ongewoon rustig was. Misschien moet de overheid zo’n falende energieleverancier een boete van vele tientallen miljoenen opleggen? Of zou dat niets oplossen?

    Frank103
  8. Goede morgen Sjoerd, tja dat is dan verkeerde zuinigheid geweest, een van die twee zal maar familie van je zijn geweest. Goed dat de oorzaak van het overlijden wordt onderzocht.
    Ik wens je een fijne woensdag toe.

  9. Volgens mij doen we het nog niet eens zo slecht op landelijk gebied. Wat ook erg is dat mensen 112 gaan bellen met de melding dat er geen stroom meer is. Het nummer 112 is voor mensen niet meer zo speciaal dat ze het bellen in noodsituaties of mensen ervaren geen stroom als een noodsituatie.

    Love As Always
    Di Mario

Reageren mag, stay safe!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.