Marcos GT

click to see the pictures big

bVision & Photography

In 1959 starten twee ondernemers een autobedrijfje op, Marcos Engineering. Genoemd naar beide ondernemers die daarvoor de eerste drie letters van hun achternaam gebruikte. Jem March en Ftank Costin. Ze wilde auto’s bouwen met een Multiplex Chassis. Voor de modelnamen werd over het algemeen gewoon Marcos GT gebruikt alhoewel voor het eerste productie model Marcos 1800 werd gebruikt. Dit is ontleend aan de motor die erin lag, een degelijke P1800 van Volvo, maar ook Triumph en Ford motoren werden gebruikt. Latere versies beschikte over een Ford V6 Essex of een Volvo straigt Six motor. Voor Amerika wer het Multiplex Chassis vervangen door een metalen buisframe. De moeilijkheden met de export naar Amerika waren de oorzaak van hun eerste faillissement in 1971. Een dealer verwierf het merk en de loods.

click to see the pictures big

bVision & Photography

Jem Marsh bleef geïnteresseerd in zijn autobedrijf en kon in 1976 de rechten op de naam Marcos terug kopen. Als eerste model werd de V6 Coupé geleverd, maar alleen als zelfbouwpakket. later werden ook 8 cilinder motoren leverbaar in de Marcos en kon je ook weer de GT als auto kopen. In 2007 ging de fabriek voor de derde keer wederom failliet, maar nu definitief. De herinnering aan Marcos vind je alleen nog bij de verzamelaar of de racefanaat. Waarvan ik er ene in Schinveld tegenkwam, waar hij op de kar stond.

click to see the pictures big

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

11 Comments

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.