Volkswagen 1500 ponton
Volkswagen 1500 ponton

Volkswagen 1500 ponton

Bvision & Photography

Naast de alom bekende kever maakte Volkswagen uiteraard ook nog andere modellen in die tijd, een echte middenklasser was toen de Volkswagen 1500 ponton. Een ruime auto met net zoals de Kever een luchtgekoelde motor achterin en voldoende bagageruimte achter en voor om ook eens te gebruiken als vakantieauto. Toch stonden deze auto’s in de schaduw van de kleine kever en kwamen niet goed uit de verf. Zelf heb ik deze auto gehad als witte auto met een zwart dak (duotone), en later een VW 1600 TL.

Bvision & Photography

De 1500 was leverbaar met een of twee carburateurs wat toch een tiental pk’s scheelde. Bij de 1600 viel het mee, maar bij de 1500 ben ik wel even bezig geweest om het stangenstelsel naar de twee carburateurs goed af te stellen. Het was op een gegeven moment zo erg dat er Volkswagenrijders uit heel zuid Limburg langs kwamen om hun auto te laten afstellen. En die waren dan eerst naar de garage geweest voor een servicebeurt. De rode ponton op de foto had van origine een carburateur, maar is omgebouwd naar twee.

Bvision & Photography

16 Comments

  1. Luuk

    Kwam nog een foto uit 1963 tegen, rode VW 1500 ponton met caravan in de sneeuw op de sint gotthardpas voor die tijd degelijke auto, motor achterin, iets onstabiel, beurten om de 5000 km. Olie verversen enz., leuk.

  2. jan

    Mijn allereerste auto (van de 75 stuks in 54 jr tijd) Heel luxe voor een jongen van 18 destijds. Mooie geweven stoel bekleding. Chroom claxon ring in luxe stuur en mooi dashboard. Stripmotorblok (draaiend gedeelte) vervangen door revisie exemplaar uit Haarlem.. Dat moest dus onderlangs.. Kon niet door onderhoudsluik. Dus drie-poot, takel en lier en kont auto omhoog. Blok onderdoor weghalen op lorrie en terug zetten.

Reageren mag, maar hou het netjes...

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.