bVision & Photography

In 1967 werd de DAF 55 geïntroduceerd, De eerste DAF met een watergekoelde 1100 cc motor met 44 pk. Uiteraard met de wereldberoemde jarretel aandrijving, de variomatic. De motor was afkomstig van Renault en had zich duidelijk al bewezen. Het koetswerk was een aangepast DAF 44 koetswerk van Michelotti. Maar buiten dat koetswerk was alles anders. Door de waterkoeling en de grotere motor werden onder de kap veel aanpassingen gedaan. Er kwamen uiteindelijk een aantal versies op de markt waaronder deze coupé die door Emile, beter bekend als Leidse Glibber, op de foto werd gezet.

bVision & Photography

Deze coupé is een van de laatst gebouwde coupé’s en is geproduceerd in 1972, het laatste jaar dat deze auto gemaakt werd. De opvolger, de DAF 66 stond al voor de deur. Naast de sedan en de coupé was er uiteraard de DAF 55 Marathon. Deze Marathon wist diverse rally successen op zijn naam te schrijven, waaronder o.a. de rally van Monte Carlo in zijn klasse. Ook de DAF 55 Combi was een zeer geliefd model. Veel extra ruimte t.o.v. de sedan en een aantrekkelijker aanzien. Dat het uiteindelijk met DAF allemaal niet mocht baten ligt in ieder geval niet aan dit model, dit was voor DAF een echte topper.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

12 Comments

  1. Ja die zie ik nog wel volop voor me op de weg rijden… ik kwam gisteren niet meer bij, zo jammer Soerd, was echt een slapstick eigenlijk.. rijden wij nog op de A6, nog voor Lemmer maar wel bij Emmeloord al… zien we een auto met een eend heel dicht achterop zijn bumper… Liefste haalde hem rustig in op dat moment, en echt, ik wist even niet wat ik zag, de eend zat op de trekhaak! hahahaha

    Zo jammer dat ik dat niet op de foto heb kunnen zetten, en echt, dit hadden wij allebei nog nooit gezien zo!

    X

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.