Het kanaal van Maastricht naar Luik (Lateraal Kanaal) speelde voornamelijk een rol tussen de aanleg in 1853 en de start van de demping in 1963. toen het Albertkanaal de vaart tussen Luik en Antwerpen rond Maastricht leidde, werd de verbinding met het Bassin overbodig. De bevolking van Maastricht was maar al te blij dat het de naar eigen zeggen “vuile” vaart kon dempen. Dat gebeurde in de jaren 1963-1967 met grind dat rechtstreeks uit de Maas kwam. Nadat het kanaal gedempt was werd op het tracé de Maasboulevard aangelegd. De straatnamen Hoge en Lage Kanaaldijk aan weerszijden hiervan herinneren aan de voormalige jaagpaden. Ter vervanging van de verbinding tussen het Albertkanaal. De foto is genomen tussen 1930 en 1936 ter hoogte van de Graanmarkt en Onze-Lieve-Vrouweplein gezien vanuit het noorden. Rechts op de achtergrond de huizenrij op de Onze-Lieve-Vrouwewal.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

19 Comments

  1. Toen een nuttig kanaal, maar het was gelijk een open riool waar men als in dumpte.
    Begrijp de opluchting van de omwonende. Hans

    Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
    Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”

    logbankje
  2. Ha Sjoerd,

    leuk, zoals jij je eigen omgeving zo bestudeert en ons er over vertelt.
    Jammer, dat er geen gracht meer is… hier in Haarlem is ook heel wat gedempt.
    (Bijvoorbeeld: De Gedempte Oude Gracht)

    Groetjes en blijf gezond!
    Marlou

    .

  3. Mooie oude foto, die sleepboot doet me denken aan de oude stripverhalen over “Kappie” die stonden heel erg vroeger in de krant , die mijn vader las volgens mij was dat de Rotterdamse Krant . Ik heb ze wel uitgeknipt en met een wollen draad aan elkaar gemaakt zodat ik een stripboekje van krantenpapier had. 🙂
    Ik wens je een fijne vrijdag toe.

Reageren mag, stay safe!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.