Citroen ID/DS 1955-1975
Citroen ID/DS 1955-1975

Citroen ID/DS 1955-1975


In 1955 werd de mooiste en meest vooruitstrevende auto aller tijden gemaakt. Als opvolger van de Citroen Traction Avant werd De Citroen DS geentroduceerd op de Parijse Autosalon. De auto had al snel een bijnaam, in Frankrijk werd het Godin genoemd (Deesse=godin) en in Nederland kwam men er niet uit en werd de auto de Snoek of het Strijkijzer genoemd. Alles in deze auto draaide om hydraulica. In het begin nog met normale hydraulische olie, maar door corrosie problemen werd deze naderhand vervangen door een minerale olie.

De auto was voor die tijd qua techniek zijn tijd ver vooruit. Onafhankelijke vering, in hoogte verstelbaar, stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, de versnellingsbak. Het was een en al comfort, je reed er in rond als een God in Frankrijk. Ondanks wat aanloopproblemen door de hydraulica (corrosie) zijn de later versies daarvan verstoken gebleven en was het gewoon een betrouwbare auto. Er zijn er dan ook in de twintig jaar zo’n 1.4 miljoen exemplaren van de band gerold. Het verschil tussen een DS en een ID is de eenvoud. In het begin werden er een eenvoudigere versie naast de DS gemaakt, deze werden dan ID genoemd. Later is het verschil opgeheven. Het bewijs van zijn populariteit zie je nog vaak genoeg rondrijden. Klik op de plaatjes voor grotere exemplaren.

15 reacties

  1. Joost Adriaanse

    ik heb al ruim 10 jaar een ID (DS zo je wilt). de achterband verwisselen is een kwestie van 1 bout losdraaien (met de achterkant van de slinger, die heb je dus altijd bij je, geen gedoe met: oei, ik heb niet de juiste sleutel mee) en je hebt het hele achterscherm in je hand. De hele band is dan bereikbaar en eenvoudig eraf te sleutelen, net als alle andere auto’s. En: geen moeizaam gekrik, want je zet de voiture in de hoogste stand, zet de krik op een bepaalde steun, de auto weer in de laagste stand, en de auto zakt vanzelf op de krik, waarbij de wielen zichzelf “intrekken”, dus los komen van de grond. Ja, daar is over nagedacht!
    Voor degenen die denken te moeten blijven dromen: je kunt best een betaalbare DS kopen, alleen niet in topstaat, maar wel rijdbaar, technisch goed. De carrosserie is dan vaak een aandachtspunt, maar dat is maar buitenkant.. Ondertussen zweef je wel over de weg in een zeer karakteristieke voiture.

  2. De technische concepten achter de Eend en de DS vind ik mooi, de auto’s zelf vind ik lelijk. Ik ken eigenlijk geen mooie auto’s, kevers, jaguars of porsches zien er ook niet uit. Om over het Amerikaanse slagschepenspul maar te zwijgen.

    Ik heb een kennis die alle versie van de Eenden en DS’en in miniatuur heeft. Hij is een lopende en verkondigende encyplopedie op dat gebied. Menig garagist wordt er wanhopig van.

    Ik denk dat mooi en lelijk op autogebied alleen maar nostalgisch aangeleerd is door vrienden of kennissen die ooit zo’n mobiel hadden. Als die kennis aardig en leuk was, dan was zijn auto ook mooier.

  3. Geweldige kar die Snoek. Een vriend van ons had er een en een aantal jaren terug is hij samen met Jan en nog een aantal vrienden naar de Tour de France gereden. Een geweldige rit is dat geweest. Zelf hebben we Xantia gehad en dat was ook zo’n lekkere limosine!

  4. heel lang geleden heb ik een ‘familiale’ gehad, slechts een half jaar, helaas.
    een dronken onverlaat reed hem midden in de naccht van zijn parkeerplaats en scheurde de rechterkant helemaal open. verliet vervolgens met stille trom de plek des onheils.
    in mijn dromen zoeft ie nog wel eens voorbij 😥

  5. In onze familie reed iedereen in een Eend rond, behalve een rijke achterneef, die een DS bezat. De bijnaaam? Een Zwaan uiteraard en alle ooms keken uit naar de dag dat hun lelijke eendje ook een zwaan zou worden. Ik heb pas toen ik al ver in de 20 was gemerkt dat dat geen officiele bijnaam van de DS was, maar gewoon een familiewoord!

Reageren mag, maar hou het netjes...

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.